-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!news.nask.pl!news.man.poz
nan.pl!news-fra1.dfn.de!npeer.de.kpn-eurorings.net!news.cambrium.nl!news.cambri
um.nl!amsnews01.chello.com!news2.euro.net!image.surnet.ru!news-out1.nntp.be!pro
pagator4-cogent.newsfeed.com!propagator2-sterling!news-in.nuthinbutnews.com!nsn
mrro1-lo.nuria.telefonica-data.net!nsnmrro2-lo.nuria.telefonica-data.net!not-fo
r-mail
From: devnull <d...@n...net>
Newsgroups: pl.biznes.banki
Subject: Czy powinnismy zaskarzyc mBank do Komisji Etyki Bankowej? Czy mBank to
instytucja zaufania publicznego?
Date: Sat, 14 Feb 2004 23:18:13 +0100
Organization: -
Lines: 214
Message-ID: <3...@4...com>
References: <c0lltt$q72$3@news.onet.pl> <7...@n...onet.pl>
NNTP-Posting-Host: 173.red-81-39-237.pooles.rima-tde.net
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: nsnmrro2-gest.nuria.telefonica-data.net 1076797093 15580 81.39.237.173 (14
Feb 2004 22:18:13 GMT)
X-Complaints-To: u...@n...nuria.telefonica-data.net
NNTP-Posting-Date: Sat, 14 Feb 2004 22:18:13 +0000 (UTC)
X-Newsreader: Forte Agent 1.93/32.576 English (American)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:285372
[ ukryj nagłówki ]On 14 Feb 2004 19:40:15 +0100, "Czytek Newsów" <n...@p...onet.pl>
wrote:
>Autor: Glenn <g...@b...pl>
>Data: 14 lutego 2004 18:30:44
>> Czytek Newsów wrote:
>> > Co najśmieszniejsze i po samej Glenn to widać.
>> > Kobieta - chodzący paradoks ;-)) - nie tylko Glenn
>> > oczywiście ;-)).
>> Jaki paradoks ;-) Przecież ja właśnie postuluję niewiarę w "filozofię" i
>> głosowanie nogami ;-)
>
>No właśnie... ;-))
>Bo gdzieś tam tu i ówdzie (na pbb i mF) wychodzi
>i skrywane rozczarowanie tym co zostało z tej "filozofii".
Po prostu ludzie mieli nadzieje, ze to co zrobil mbank - calkowicie odmienne
podejscie do klienta (partnerskie, jakie jest de facto wymagane od kazdego
banku) w porownaniu z innymi bankami, to trwale zjawisko. Klientom bylo dobrze,
wiec w podziekowaniu chcieli ten bank wspierac, zeby mu sie udalo i zeby tak
dobrze bylo zawsze.
Niby takie proste, a niektorzy za skarby tego pojac nie potrafia - dziwne.
Ponadto bank byl zobowiazany do takiego traktowania klienta jak okreslaja m.in.
"Zasady dobrej praktyki bankowej":
Zasady dobrej praktyki bankowej.
Rozdzial I
Postanowienia ogolne
"2. Banki w swojej dzialalnosci kieruja sie przepisami prawa, normami
przewidzianymi w Zasadach, uchwalami samorzadu bankowego oraz dobrymi
zwyczajami kupieckimi, uznajac, ze sa instytucjami zaufania publicznego."
Rozdzial II
Zasady postepowania bankow w stosunkach z klientami
"1. W stosunkach z klientami, banki powinny postepowac z uwzglednieniem
szczegolnego zaufania jakim sa darzone oraz wysokich wymagan co do starannosci
i rzetelnosci.
2. Bank powinien traktowac wszystkich swoich klientow z jednakowa starannoscia,
po partnersku.
3. Bank nie powinien wykorzystywac swego profesjonalizmu w sposob naruszajacy
interesy klientow.
8. Reklama banku powinna zawierac rzetelne informacje co do zakresu i warunkow
swiadczonych przez ten bank uslug."
Rozdzial IV
Zasady postepowania pracownika banku
"2. Sprawa honoru pracownika banku powinna byc odpowiedzialnosc za wlasne
slowo, ktorym powinien czuc sie zwiazany tak samo, jak formalnie sporzadzonym
dokumentem.
3. Pracownik banku powinien byc uprzejmy i taktowny, udzielac rzetelnych
informacji, rzeczowo wyjasniac klientom istote swiadczonych przez bank uslug,
przy negocjacjach warunkow umow udzielac informacji, ktore maja znaczenie dla
zawieranej umowy."
Rozdzial VI
Komisja Etyki Bankowej
"1. Komisja Etyki Bankowej powolana jest do oceny przestrzegania przez banki i
ich pracownikow zasad postepowania okreslonych w Zasadach Dobrej Praktyki
Bankowej.
5. Postepowanie przed Komisja Etyki Bankowej wszczyna sie na wniosek klienta
lub pracownika banku albo na wniosek banku."
http://www.zbp.pl/doc/zdpb.pdf
"Postanowienia ogólne wskazują także, że banki - będące instytucjami zaufania
publicznego (pkt 2) - mają się kierować:
przepisami prawa,
normami dobrej praktyki bankowej określonymi1 w Zasadach,
uchwałami samorządu bankowego,
dobrymi zwyczajami kupieckimi."
"Od czego zależy dobra praktyka w stosunkach:
bank --> klient
zaufanie
staranność
rzetelność
równość
partnerstwo
nie naruszanie interesu klientów
dotrzymywanie umów
jasność, zrozumiałość, precyzja
zapewnienie informacji
rzetelność reklam
ochrona tajemnicy
rzetelność i szybkość rozpatrywania skarg
pracownik banku --> klient
korzystanie z wiedzy
honor
odpowiedzialność za słowo
uprzejmość
taktowność
rzetelność informacji
udzielanie wyczerpujących informacji
chronienie tajemnicy o klientach (również po ustaniu zatrudnienia)"
http://www.prawo.lex.pl/czasopisma/pb/przyczynek.htm
l
"Cztery podstawowe cechy odróżniające banki od pozostałych podmiotów
gospodarczych to:
- bank jest instytucją zaufania publicznego, swoją działalność opiera przede
wszystkim na zaufaniu swoich klientów, których depozyty tworzą jego aktywa,
- bank jest wyspecjalizowaną instytucją gospodarczą, której działalność
regulowana jest odrębnymi aktami prawnymi, a podstawowym obszarem jego
działalności jest gromadzenie funduszy (od ludności bądź innych podmiotów
gospodarczych) oraz wykorzystanie ich dla konstruktywnych celów,
- od banku oczekuje się w pierwszej kolejności minimalizacji ryzyka,
a dopiero w następnej kolejności maksymalizacji zysku,
- od banku wymaga się także stabilności i ciągłości funkcjonowania tzn.
niezależnie od stanu całej gospodarki i jej koniunktury bank musi realizować
swoje podstawowe funkcje, tj. przyjmować depozyty, udzielać kredyty oraz płacić
swoim depozytariuszom określone odsetki itd. "
http://artykuly.prnews.pl/index.php/display,863
"Polityka informacyjna instytucji zaufania publicznego, jaką jest np. bank,
wymaga szczególnej jawności."
http://www.google.pl/search?q=cache:QawLkwoCDIcJ:www
.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_040120/ekonomia/ek
onomia_a_14.html+Dane+b%C4%99d%C4%85+p%C3%B3%C5%BAni
ej&hl=pl&ie=UTF-8
"Banki powszechnie zaliczane są do instytucji zaufania publicznego. Stawiane są
im najwyższe wymagania co do kwalifikacji i staranności przy wykonywaniu
powierzonych zadań. Stosuje się wobec nich surowe zasady odpowiedzialności,
wprowadza bardzo rozbudowane regulacje ostrożnościowe, których zasadniczym
celem jest zapewnienie bezpieczeństwa depozytów oraz budowanie i utrwalanie
społecznego zaufania do instytucji finansowych. Stworzono nawet "Zasady dobrej
praktyki bankowej". Masowe gromadzenie w bankach pieniędzy, zarówno przez
ludność, jak i przez organizacje i przedsiębiorstwa, zdają się potwierdzać
istnienie publicznego zaufania do banków, jednak sondaże wskazują, że tylko co
czwarty Polak darzy zaufaniem bankowców i finansistów. Jakie przesłanki
powodują więc, że można mówić o banku jako instytucji zaufania publicznego i
czy podstawy normatywne dla zakwalifikowania banków do tej kategorii są
oczywiste i dostatecznie wyraźne? Między innymi na te pytania odpowiada w swoim
artykule Andrzej Janiak."
"Autor artykułu przedstawia typowe cechy podmiotów zaufania publicznego i
stwierdza, że wiele z tych cech występuje w statusie prawnym banków."
http://www.kik.com.pl/newskik-archiwum/2003.3.html
http://www.kik.com.pl/kik-bin/kikdisplay
"Proces formułowania strategii banku komercyjnego ? wizja strategiczna, misja
banku, cele banku.
Wizja - pomysł na działalność gospodarczą, wyobrażenia o tym jak bank ma
działać w przyszłości, do czego właściciele chcą dążyć i do czego powinni dążyć
ich współpracownicy. Jakie miejsce ma zajmować bank w przyszłości pośród innych
instytucji finansowych, w gospodarce, na świecie.
Misja - uzasadnienie racji istnienia i rozwoju banku, określenie głównych
wartości, do których bank komercyjny dąży, uwzględnienie charakteru instytucji
zaufania publicznego.
Cel główny banku komercyjnego i cele szczegółowe ? funkcje i potrzeba
formułowania.
Cele a odmienność interesów."
http://www.wne.uw.edu.pl/smil/proseminaria/strategia
_krzysztoszek.html
"Należy pamiętać, że bank jest instytucją zaufania publicznego i klient,
powierzając bankowi swoje dane osobowe i pieniądze, może zasadnie oczekiwać, iż
będą one w rękach profesjonalistów, dbających o jego interesy."
http://www.monitorprawniczy.pl/artykul.php?idart=192
"Bank swobodnie dysponuje powierzonymi pieniędzmi, w zamian musi dołożyć
wszelkich starań co do ich zabezpieczenia. Wnosząc o uznanie tego zapisu za
klauzulę niedozwoloną szczególne znaczenie dla UOKiK miał fakt, że banki są
instytucjami zaufania publicznego."
http://www.uokik.gov.pl/dokumenty/dokument603.doc
"Banki jako instytucje zaufania publicznego są wręcz zobligowane do
poszukiwania nowych środków finansowych zarówno w Polsce jak poza jej
granicami."
http://www.undp.org.pl/bieda/index.php?nr=118&opt=sh
ow
"Mec. Arwid Mednis, reprezentujący Bank Handlowy, zwracał uwagę, że kopiowanie
dowodów, stosowane powszechnie przez wszystkie banki, odbywa się za zgodą
klienta. GIODO nie wskazał przepisu, który by tego zakazywał. Prawo bankowe
mówi, że banki mogą zbierać dane dotyczące zdolności kredytowej. Należy też
wziąć pod uwagę ich szczególną rolę jako instytucji zaufania publicznego w
obrocie gospodarczym oraz obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa zdeponowanych
środków, który wymusza szczególną ostrożność."
http://www.landwellglobal.com/pl/pol/insights/publ/2
003/i_mednis01.html
"Informacje są przekazywane przez Instytucje Zaufania Publicznego, jakimi są
banki, one są tam sprawdzane wielokrotnie i to jest jak gdyby taka legitymacja
dla klienta."
http://www.radio.com.pl/jedynka/sygnaly/default.asp?
ivID=50
"Interesujący był proces kształtowania pozytywnego, powszechnego wizerunku
rynkowego Inteligo - jako instytucji zaufania publicznego, jak każdy bank."
http://artykuly.prnews.pl/index.php/display,2392
"Banki zmieniły się bardzo przez ostatnich kilkanaście lat. Przybyło ich,
konkurują ze sobą na otwartym rynku, stale doskonalą swoją ofertę, dostosowując
ją do potrzeb rynku. Dyrektor Grodzicki zwrócił uwagę, że bankom coraz bardziej
zależy na trwałości relacji z klientami opartych na zaufaniu i poczuciu
wspólnego interesu. Świadczy o tym chociażby pojawienie się w bankach nowego
stanowiska - doradcy finansowego dla klientów.
Jest jednak oczywisty dylemat. Bank jako instytucja zaufania publicznego musi
przestrzegać ścisłych reguł zapewniających bezpieczeństwo pieniędzy w nim
ulokowanych, a także tych wymaganych przez regulatora. Prowadzi więc politykę
nastawioną na minimum ryzyka."
http://www.cxo.pl/news/55311.html
"PROGRAM realizacji przedmiotu B A N K O W O Ś Ć
5. Banki komercyjne - funkcje i organizacja.
Bank komercyjny jako instytucja zaufania publicznego."
http://wzr.pl/program/bankowosc.htm
"Ze względu na szczególny charakter banków, jako instytucji zaufania
publicznego, są one narażone na oddziaływanie wielu czynników ryzyka w różnych
obszarach."
http://www.computerland.pl/strony/BF_q2/index4.htm
Bank komercyjny jako specyficzna instytucja zaufania publicznego w gospodarce
rynkowej. (127 str.)
http://www.pracemagisterskie.edu.pl/075.htm
Następne wpisy z tego wątku
- 14.02.04 22:29 Glenn
- 14.02.04 23:19 devnull
- 15.02.04 00:09 S.T.
- 15.02.04 02:26 k...@p...onet.pl
- 15.02.04 19:29 Catbert
- 16.02.04 00:13 devnull
- 16.02.04 11:16 Czytek Newsów
- 16.02.04 11:29 Czytek Newsów
Najnowsze wątki z tej grupy
- w Polsce jest kryzys
- mBank mKsiegowosc
- gotówkowe zjeby
- Mamy WZROST! O 50% wzrosła ilość kredytów gotówkowych
- Jutro to dziś...
- leć gołombeczku
- PUE ZUS -- administracyjna nuda...
- Prawdziwy/fałszywy bank
- Velo dał mi bezpłatny debet...
- Karta MasterCard z ALIOR za granicą.
- Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- Re: Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- Re: Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- zloto
- Velo częściowo ugiął się...
Najnowsze wątki
- 2024-11-13 w Polsce jest kryzys
- 2024-11-12 mBank mKsiegowosc
- 2024-11-06 gotówkowe zjeby
- 2024-11-01 Mamy WZROST! O 50% wzrosła ilość kredytów gotówkowych
- 2024-11-01 Jutro to dziś...
- 2024-10-22 leć gołombeczku
- 2024-10-19 PUE ZUS -- administracyjna nuda...
- 2024-10-15 Prawdziwy/fałszywy bank
- 2024-10-13 Velo dał mi bezpłatny debet...
- 2024-10-07 Karta MasterCard z ALIOR za granicą.
- 2024-10-05 Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- 2024-10-05 Re: Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- 2024-10-05 Re: Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- 2024-10-03 zloto
- 2024-09-23 Velo częściowo ugiął się...