  • Data: 2010-02-14 17:29:59
    Temat: Re: Ameryka idzie do przodu!
    Od: "witrak()" <w...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2010-02-13 08:46, bradley.st wrote:

    > xbartx, czy moge prosic o konkretne przyklady tego "ogólnego skracania
    > sobie wyrazów, bo za długo, bo niewygodnie, bo po co się tak męczyć"
    > po angielsku zanim trzecia osoba zajrzy do slownika ortograficznego w
    > sprawie tryumfalnego? :)
    >
    > witrak(), ja wlasnie o tym. Mozna triumfalny, nalezy tryumfalny. Mozna
    > Scarboro, nalezy Scarborough. A ze Rada Jezyka Polskiego sie ugiela i
    > dopuszcza "triumfalny" to tylko dowod na to ze podejscie "bo po co się
    > tak męczyć" nie jest wlasciwe tylko anglojezycznym.

    bradley.st,
    Generalnie nie wtrącam się do tej dyskusji, bo choć raczej w wielu
    miejscach Tobie przyznałbym rację, ale przeginasz, więc nie mogę Cię
    wspierać.

    Ale małe są szanse, że jesteś starszy ode mnie, więc na co Ty się
    chłopie powołujesz ? Ja jak się uczyłem w podstawówce ortografii to
    już "triumfalny" pisałem, więc o czym mowa ?
    Skręca mnie, gdy praktycznie każdy pisze "tą krowę", zamiast "tę
    krowę", a ostatnio w reklamie telewizyjnej słychać o przyprawie, co
    się "nadaje do różnych mięs", choć ja pamiętam, że dawniej
    "nadawała się do miąs wszelakich".
    Ale cóż? Po prostu język "płynie", a od lat poprawność jest ustalana
    według kryterium używania. Że wskutek tego język polski robi się
    coraz bardziej niechlujny ? To ludzi coraz mniej obchodzi,
    przynajmniej tych, co zostają...

    Ale nie przypisuj tego *lenistwu* !
    To "lenistwo", które w niektórych krajach (w tym w USA) do podobnych
    skutków prowadzi, nie ma nic wspólnego z przyzwyczajeniem do
    akceptowania niechlujstwa i bylejakości, które występuje w naszym
    kraju. I jeszcze brakiem chęci do naprawiania a choćby tylko i
    piętnowania czy wytykania ewidentnie niewłaściwych obyczajów - we
    wszystkich dziedzinach: w tym bankowości, administracji,
    lecznictwie, (wciąż jeszcze) części biznesu, polityce (!),
    szkolnictwie itd.
    Więc źródłem problemu jest to, że niegramatycznych tekstów w
    reklamach nie można zaskarżyć, ani nawet wyśmiać publicznie, bo
    wszyscy to zlewają :-)

    Tak jak Ty, gdy nie sprawdziłeś, że jak się inaczej poszuka to
    wychodzi co innego :-P

    http://so.pwn.pl/lista.php?co=triumfalny

    * triumofalony a. tryumfalny [20]

    A Ty od razu: "Mozna triumfalny, nalezy tryumfalny."

    Figa z makiem - to są dokładnie równoważne formy.
    Nie wiem też, czy masz racje z tym "Mozna Scarboro, nalezy
    Scarborough."
    Dla mnie - przy mojej skromnej znajomości angielskiego - zawsze
    bardziej pasowało Scarborough, ale od czasu (ok. 25 lat temu), jak
    nie byłem w stanie znaleźć "Marlborough", poddałem się.

    Więc mam wrażenie, że Ty w całej tej dyskusji walczysz o drobiazgi,
    o "rację" (którą - jak pisałem - pewnie często masz), ale w starciu
    ze "stadem" - nie masz szans, dokładnie tak samo, jak nie masz
    takiej potrzeby...

    Pozdr.

    witrak()