    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Czy jest juz podpis Prezydenta ?
    Date: Thu, 06 Nov 2008 01:36:41 +0100

    "MK" <m...@i...pl> writes:

    > Co znaczy nie ten?

    No normalnie, inny przypadek.

    > Nie zadne BFG ponosi odpowiedzialnosc tylko inne banki nalezace do
    > BFG, czyli docelowo ich akcjonariusze i klienci oraz w naszym
    > przypadku takze czesciowo NBP, co jest niezgodne z regulacjami
    > obowiazujacymi w euro zone.

    Przeciez napisalem ze bank, nie BFG ponosi odpowiedzialnosc.

    > Co do calej reszty nie bardzo chce dyskutowac, ale zjawisko moral
    > hazard zostalo zaobserwowane juz dosc dawno temu, istnieje na ten
    > temat obszerna literatura i przeprowadzono wiele badan.

    Wszystko sie zgadza i sam jestem o tym zreszta przekonany, problem
    tylko w tym, ze to jest inny przypadek :-)

    > Dowiedziono,
    > ze tam gdzie jest 'ubezpieczenie' ludzie o wiele latwiej podejmuja
    > ryzykowne decyzje. Jednym z takich przykladow sa np. te wszystkie
    > pytania o gwarancje na grupie, nikogo nie interesuje kondycja firmy
    > ktorej pozyczaja pieniadze (okreslona chocby na postawie ratingu) a
    > tylko to czy sa gwarancje.

    No ale wiesz, chcesz zeby kobita z warzywniaka porownywala ratingi
    bankow przed wplaceniem utargu? 20 czy inne 50 albo 100 keuro to nie
    jest suma, ktora zajmuja sie spekulanci. A instytucji finansowych BFG
    tak czy owak chyba nie obejmuje, niezaleznie od sumy?

    > Bezpieczna Kasa Oszczednosci nie miala
    > gwarancji a osoby, ktore zdeponowaly tam srodki same zaplacili za
    > swoja decyzje i to jest ok.

    Nie wiem czy to jest ok, ale chwilowo nie wnikam.

    Natomiast system bankowy to jeden z filarow istnienia w ogole panstwa,
    i zaufanie do niego jest konieczne.

    > Minimalne gwarancje wzmacniajace
    > bezpieczenstwo systemu platniczego powinny byc, ale
    > proba`zagwarantowania 100% depozytow 80% depozytariuszy to juz
    > znacznie wiecej niz minimum.

    Nie wydaje mi sie.
    W moim przekonaniu "zwykle" oszczednosci "zwyklych" ludzi powinny byc
    bezpieczne, a to ze akurat 80% czy inna wylosowana akurat czesc
    klientow jest biedna to nie jest zaden argument. Myslisz ze banki
    przejmuja sie bieda swoich klientow?

    Profesjonalisci "finansowi" powinni sie martwic o swoje bezpieczenstwo
    sami, bo wiedza, a przynajmniej powinni wiedziec co robia.

    To jest tak proste.

    Jesli np. w gorach przewodnik bierze kogos (np. klienta), to za niego
    odpowiada, nie moze powiedziec "mam limit 10 czy 100 keuro i spadaj".
    Ale on jest profesjonalista, (przypuszczalnie) on bierze za to
    pieniadze i za niego nikt nie odpowiada.

    Jesli ludzie chca ryzykowac to nie widze problemu, w gorach nie musza
    miec przewodnika, i moga wplacac pieniadze do BKO albo SKOKu. Ale
    jesli korzystaja z tego elitarnego grona firm, jakimi sa banki, to
    niech to grono odpowiada za siebie.
    --
    Krzysztof Halasa