  • Data: 2014-07-18 20:14:20
    Temat: Re: Kreacja niebalowa...
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Fri, 18 Jul 2014 19:36:01 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski
    > Nie twierdzę, że prezes źle rozmnaża pieniądz, ale szukam wyjaśnienia.
    > Towaru przybywa -- przybywa pieniądza.

    To niekoniecznie jest wniosek uzasadniony..

    >Ale co wówczas, gdy towaru ubywa?
    >Czy sytuację ratują zwyrodnialcy tacy, jak ja, którzy nie kupują na krechę? ;)

    > Więc budowanie nietrwałych przedmiotów (jedzenia
    > chociażby) psuje siłę nabywczą pieniądza?

    Az tak bym tego nie nazwal, ale odwrotnie - nietrwale towary (jedzenie
    to inna sprawa, nawet trwale jest jednorazowego uzytku) powoduja ze
    trzeba je kupic ponownie. Jest wiec potrzeba pieniadza - co zazwyczaj
    powoduje utrzymanie jego sily nabywczej.

    >Niby nawet dobrze -- psucie się towaru to strata pracy...

    No ale jak juz wszyscy kupia twoj solidny towar, to z czego Ty
    bedziesz zyl ? Nietrwaly ma byc :-)

    > Ale smartfony demoralizują się, samochody korodują,
    > domy zawalają się, jedzenie zamieniamy -- wiadomo na
    > co... (na energię i na nasze ciała) Czy te straty są
    > jakoś uwzględniane w procesie kreacyjnym?

    Zauwaz ze kreacja jest calkiem gdzie indziej.
    Zreszta bardziej istotna dla rynku jest kreacja bankowa,
    a w niej jest inny mechanizm.

    Polska obecnie to bardzo zly przyklad, bo duzo transakcji
    zagranicznych. Ale ilosc pieniadza M0 dziwnie skacze.

    > Wymiana to nie sporadyczność, ale kradzież.

    kradziez nie zmienia ilosci pieniadza, tylko jego posiadacza :-)

    A wymiany rozne sa, ale nawet w tych uczciwych komus moze sie nie
    chciec z jakimis drobnymi do banku latac ...

    J.