  • Data: 2005-08-02 09:31:38
    Temat: Re: Ksiazeczka mieszkaniowa PRL ???
    Od: "$$Szalony_Kapelusznik$$" <szalony_kapelusznik@_nie_lubie_spamu_wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Kapelusznik proponował, żebym ten wkład przeliczył na coś o konkretnej
    > wartości, np. złoto lub ropę. Nie znam ówczesnych cen złota ani ropy,
    > ale pamiętam cenę benzyny z 1971 roku, gdy kupiłem swój pierwszy pojazd
    > mechaniczny :)
    > W 1971 roku 1 litr benzyny kosztował 1,20 PLZ. Ja wtedy na książeczce
    > mieszkaniowej miałem wkład ok. 30 tys. PLZ, czyli równowartość
    >
    > 30 000 : 1,20 = 25 000 litrów benzyny
    >
    > Przy obecnej cenie benzyny 4,20 PLN daje to na dzień dzisiejszy wartość
    >
    > 25 000 x 4,20 = 105 000 PLN
    >
    > Czy to jest równowartość 100 BigMacków?

    Jest to sprytna manipulacja.... niestety nie prawdziwa....nawet bardzo
    klamliwa i oszukancza...
    .....zauwaz ze ulozyles rownanie klasy 4X=(8/2)X... i nawet udalo Ci sie je
    rozwiazac...
    Jak Ty to mowisz, "taka ciemnote to probuj wciskac glubszym od siebie".
    A teraz uzasadnienie:

    Popelniasz ciagle ten sam blad logiczny... 1,20 PLZ nie byl 'realna
    wartoscia', poniewaz byl ustalany przez towarzysza sekretarza rzutem oka na
    sufit...Zreszta juz wkrotce rynek zweryfikowal doskonale te cene... Pragne
    przypomniec, ze benzyna byla jednym z najdluzej i najostrzej reglamentowanym
    dobrem Twojego 'cudu gospodarczego' i '10 potegi gospodarczej swiata'.... i
    to przy zenujaco niskim popycie...

    Zeby powyzsze wyliczenie mialo chociaz cien sensu to trzeba zrobic tak:

    (1) cena litra benzyny w RFN w tym okresie w DM, przeliczyc na PLZ po kursie
    czarnorynkowym - otrzymamy realna cene litra benzyny i 30 000 podzielic
    przez otrzymana wartosc - bedzie to w miare dobre przyblizenie

    (2) z okresu ostrych restrykcji na rynku paliwowym (proponuje '81-'83) w PRL
    uzyskac stosunek cena czarnorynkowa/cena oficjalna benzyny, pomnozyc 1,20
    przez otrzymany wspolczynnik i dopiero 30 000 podzielic przez otrzymana
    wartosc...bedzie to, IMHO, gorsze przyblizenie, ale da jakis wizerunek...

    Policz sobie teraz wedlug jednego lub drugiego algorytmu... i jezeli nawet
    skonczyc udalo Ci sie to liceum, te wez teraz do lapki maturke, podrzyj i
    wrzuc do kosza....

    MAd Hat
    ter