  • Data: 2015-01-15 19:24:07
    Temat: Re: Numer konta (nr rach. bankowego)
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2015-01-15, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > Kto w ciągu dwóch tygodni od dnia znalezienia cudzej rzeczy albo
    > przybłąkania się cudzego zwierzęcia nie zawiadomi o tym organu Policji
    > lub innego organu państwo-wego albo w inny właściwy sposób nie
    > poszukuje posiadacza,

    Pieniądze to nie "rzecz".

    [...]

    > Art. 284.
    >
    > § 1. Kto przywłaszcza sobie cudzą rzecz ruchomą lub prawo majątkowe,
    > podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
    >
    > § 2. Kto przywłaszcza sobie powierzoną mu rzecz ruchomą,
    > podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
    >
    > § 3. W wypadku mniejszej wagi lub przywłaszczenia rzeczy znalezionej,
    > sprawca
    >
    > podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
    > wolności do roku.

    *Przywłaszcza*. Czyli musiałbym odmówić zwrotu w momencie otrzymania
    pisma o tym.

    > Skoro wplaciles na lokate, to zrobiles to swiadomie.
    >
    > Wyciagu mogles nie czytac, wydac karta mogles nie patrzac na stan
    > konta, ale na lokacie to wiedziales.

    Ale ja (serio) wpłacam całość wolnych środków na lokaty 3-dniowe. Planuję
    wydatki w takich okienkach. A przelewam "wolne środki". Nie wolno mi? :)

    > Na wniosek jest przy przywlaszczeniu od osoby najblizszej.

    Ale przywłaszczenie musi mieć charakter trwały, czyli musiałbym odmówić
    zwrotu. Poza tym w interpretacjach stosuje się raczej k.c. i przepis
    o bezpodstawnym wzbogaceniu, więc to chyba ma bardziej rację bytu.

    > No to ... "odsetki za zwloke" albo zwrot nadplaconego podatku w
    > imieniu US, ZUS itp :-)

    Musiałby się spasować kontrahent i konto urzędu (z puli NBP, więc
    łatwo wyłapać). No nie ma szans :)

    A ZUS nie zwraca :P

    --
    Wojciech Bańcer