  • Data: 2012-03-06 12:25:47
    Temat: Re: Prasówka: nadregulacja KNF wg "Rzepy"
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2012-03-06, m <m...@g...com> wrote:

    [...]

    > Tak. I nie uważam żeby moja sytuacja była aż tak gorsza od twojej. Bo ja
    > przez te 20 lat jednak mieszkałem na swoim,

    Bankowym.

    > mogłem sobie robić co chciałem z mieszkaniem.

    Tylko to co pozwala prawo.

    > Zaś po 20 latach, ze względu na "dobrodziejstwo" inflacji, rata jest
    > już o wiele mniejszym obciążeniem niż na początku, zaś dla Ciebie,
    > zanim nie uzbierałeś czynsz jest obciążeniem na tym samym poziomie.

    Niespecjalnie. Czynsze stoją w korelacji do cen nieruchomości,
    a nie do inflacji. Co więcej, przez ostatnie 5 lat nie spotkałem
    wynajmującego który by mi _podniósł_ czynsz, nawet jeśli ma taką
    możliwość wpisaną w umowę. Mogłem też zmieniać lokal wraz ze
    wzrostem zamożności (o co trudno jak się kupuje mieszkanie na
    początku swojej kariery w imię "byle na swoim"). Mogłem też
    zmienić lokal na odpowiedni dla dziecka tak szybko, jak tylko
    dziecko się pojawiło.

    > Cykl cyklem, ale inflacja inflacją. Cykl jak wróci na swoje cykliczne
    > miejsce, to cena będzie większa o inflację. Zaś wysokość raty *nie*
    > podlega inflacji. Też podlega cyklom (bo WIBOR jest raz większy raz
    > mniejszy), ale nie jest tak że mi będzie stale rosła.

    To ceny nieruchomości mają wpływ na inflację, a nie inflacja na ceny
    nieruchomości. Ceny nieruchomości (i powiązane z nimi czynsze) lekce
    sobie ważą wirtualne wskaźniczki. Ostatnie 10 lat było tego doskonałym
    przykładem, a ostatnie 3 tym bardziej (ceny spadają, a inflacja rośnie).

    Możesz zgadywać, że za 10 lat nieruchomości będą droższe,
    ale niespecjalnie musi się okazać to prawdą, bo cykle w nieruchomościach
    nie trwają tygodniami, tylko latami. A na ceny nieruchomości ma wpływ
    przede wszystkim ich dostępność (także kredyty), a nie inflacja.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl