    From: "Szymon" <v...@w...epf.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Visa Electron mBank płatność na Słowacji
    Date: Tue, 29 Mar 2005 16:04:55 +0200

    > Przy blokowaniu - nie. Przy rozliczaniu - musi przejśc przez walutę
    > rozliczeniową.
    >
    > Innymi słowy:
    >
    > blokada: bank dostaje informacje o kwocie transakcji w walucie jej
    > wykonania i stosownie do swoich zwyczajów zakłada blokadę

    OK, kupiłem za 1000SKK, to musi przecież przez jakiś tam przelicznik przejść
    od razu, by blokada została założona.

    > rozliczenie: bank dostaje kwote w PLN lub walucie rozliczeniowej (po
    > uprzednim przeliczeniu przez organizację płatniczą) i wg własnego kursu
    > przewalutowuje na PLN

    I tu może się różnić kwota blokady od rozliczeniowej.

    > Bo tak to ktoś wymyślił i jest to praktykowane. Możesz protestować /
    > przkuć się do siedziby banków / whatever.

    No tak... pamiętam jak mBank parę lat temu wtłumaczył wszem i wobec dlaczego
    bardziej im się opłaca wydawać VE na rok, a nie na więcej i dlaczego nie ma
    możliwości rozliczania jej w euro. Zdawało mi się to idiotyczne, byłem
    obrzucany podobnymi epitetami jak dziś, aż tu minęło trochę czasu i
    jednak... da się :-))) KK to nawet chyba na 3 lata dają.

    > Liczy się kurs w dniu rozliczenia (księgowania).

    Zatem krzywdzący dla klienta. Blokadę ma od razu, a rozliczenie za kilka dni
    i produkt może wyjść zdecydowanie drożej.

    Znów mała dygresja. Ostatnio płacę sporo kartą debetową jednego z banków.
    Blokada natychmiast, rozliczenie w 2-3 dni. Ale zdarzyło mi się tankować na
    Neste 2x już 4 dni temu i nie ma ani blokady, ani rozliczenia. Oczywiście
    nie wątpię, iż zdejmą z konta - może nawet z datą wsteczną, ale jednak gdy
    ktoś intensywnie korzysta z karty może mieć problemy w połapaniu się co już
    rozliczone, co dopiero zablokowane, a co w ogóle nieuwzględnione. Takowy
    chaos zwykle odbija się zawsze niekorzystnie na kliencie (niedozwolony
    debet).