eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiczy obecny system finansowy Kanady (i Polski) jest niedorzeczny? › Re: czy obecny system finansowy Kanady (i Polski) jest niedorzeczny?
  • Data: 2005-12-09 22:05:41
    Temat: Re: czy obecny system finansowy Kanady (i Polski) jest niedorzeczny?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Jurek Wawro <j...@W...tenar.pl> writes:

    > Nie - nie sądzę, by dobrym pomysłem było udzielanie przez NBP
    > kredytów komercyjnych. Chodzi wyłącznie o kredytowanie
    > deficytu budżetowego, jeśli się on pojawia.

    Ale z jakich srodkow? Jest kilka mozliwosci, i wciaz nie wiemy o ktorej
    myslisz.
    Czy NBP ma przyjmowac depozyty (np. lokaty, z minimalna kwota 100 zl)
    od ludnosci? Czy tez ma prowadzic rachunki oszczednosciowo-
    rozliczeniowe? Czy ma troche pokrecic korbka w drukarni? To zasadnicza
    roznica. W pierwszych dwoch przypadkach nie bedzie duzo taniej (jesli
    w ogole bedzie taniej). W trzecim oczywiscie moze byc dowolnie tanio,
    ale efekty na pewno beda odwrotne niz zamierzone.

    > Od razu wyjaśnię - że nie jestem zwolennikiem nieograniczonego
    > wzrostu deficytu.

    Cos takiego.

    > Zgadzam się z opiniami niektórych ekonomistów, że deficyt budżetowy
    > powinien pełnić rolę pewnego rodzaju bufora. W czasach prosperity
    > powinien być ograniczany, a w czasach kryzysu zwiększany (u nas
    > jest odwrotnie).

    A ja uwazam ze deficyt budzetowy w ogole w normalnych warunkach nie
    powinien istniec. Bo czymze tak naprawde jest deficyt budzetowy jesli
    nie okradaniem obywateli? Tyle ze w warunkach kleski zywiolowej
    moge sobie wyobrazic ze taka zrzutka jest moralnie nienaganna, ale
    jesli kleski nie ma?
    --
    Krzysztof Halasa