  • Data: 2010-03-01 17:31:45
    Temat: Re: kredyt hioiteczny?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "pmlb" <p...@d...com> writes:

    > Pomysl, tyle kredytow i za kazdym razem jak idziesz do bankomatu sa
    > pieniadze...
    > Magia?

    To co dla Ciebie jest magia dla kogos innego jest prostym odpowiednikiem
    kasy w banku.
    Kasa w banku nie wytwarza banknotow, ona wyplaca tylko te wplacone przez
    klientow, lub "kupione" w innym banku - tak czy owak, wyprodukowane
    przez bank emisyjny.

    > I nie widac, by brakowalo kasy np. w Uk... Skad oni ja biora? Magia?

    Jak dla kogo.

    > Ale jak ktos ci przyniesie 100zl to nie mozesz udzielic kredytu w
    > stosunku 1:9?

    No niestety nie mozesz. Nawet nie mozesz udzielic kredytu w stosunku
    1:1, przynajmniej w typowej sytuacji.

    > Znaczy co? Jak ja wyciagne 100zl z bankomatu to musze to zanisc do
    > banku? A jak spale i tak za kazdym razem pozycze i spale to bedzie
    > mniej pieniedzy na rynku?

    Oczywiscie, Einsteinie.
    Z tym, ze bank emisyjny, jesli bedzie o tym wiedzial (a przy duzej
    ilosci "spalonych" pieniedzy tak czy owak dowie sie o tym) bedzie mogl
    "wykreowac" kolejna porcje zamiast nich, wiec sytuacja wroci do normy
    (w efekcie bedzie to darowizna od Ciebie dla banku emisyjnego).

    Dokladnie tak samo jakbys np. mial czyjs np. weksel i zniszczyl go.

    Czy to jest magia? Nie mam pojecia.

    > Nie. Nieprawda.
    > Dokladnie tak jest jak piszesz. Przy czym z kazdego depozytu bank musi
    > odprowadzic jaklas czesc do banku centralnego, A co do inflacji to
    > oczywiscie banki ja kreuja. Bank steruje inflacja, czy bedzie niska
    > czy wysoka.

    Niezupelnie. Inflacja jest powodowana przez nadmiar pieniadza na runku -
    kupujacy maja nadmiar pieniedzy, za ktory nie moga kupic towarow. System
    bankowy to tylko jeden z czynnikow wplywajacych na inflacje.

    > Jesli zalezy komus na przejeciu pieniedzy robi inflacje rzedu 1000%

    A komu mogloby zalezec na "przejeciu pieniedzy", albo w ogole na
    pieniadzach, przy duzej inflacji? BTW 1000% to nie jest wcala zadna
    ekstremalnie wielka inflacja, historia zna wiele wyzszych wskaznikow.

    Owszem, inflacja powoduje zubozenie spoleczenstwa (posiadaczy gotowki),
    ale bezposrednim powodem nie jest inflacja, a po prostu emisja
    pieniedzy, ktore nie maja pokrycia w towarze.

    > jak zalezy by pieniadze mialy duza wartosc to banki doprowadzaja
    > inflacje do jednocyfrowych liczb.

    Banki, ktore nie maja prawa do emisji, to sobie moga.

    > To dlatego miedzy innymi w polsce byly i sa walki by RPP

    RPP to nie sa banki.

    > wspolpracowala z rzadem a nie byla panstwem w panstwie, bo oni moga
    > kazdy najlepszy zapis rzadu zniweczyc poprzez odpwoiednie sterowanie
    > inflacja.

    Problem w tym, ze praktycznie rzecz biorac "zapisy rzadu" w takich
    sprawach prawie zawsze sa najgorsze, nie najlepsze. Rzad potrzebuje
    pieniedzy, nie niskiej inflacji. Stad podporzadkowanie NBP/RPP rzadowi
    moze powodowac tylko i wylacznie jeden efekt - zwiekszenie inflacji.
    BTW nie jest to wcale polska specyfika.

    Ale byc moze to nazywasz "odpowiedni sterowaniem", kto to moze wiedziec.
    --
    Krzysztof Halasa