  • Data: 2009-05-22 10:43:59
    Temat: Re: sukces OFE
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2009-05-22, Michał <r...@x...cy> wrote:

    [...]

    > Pominąłem, bo o przejściu na emeryturę przesądza wiek emerytalny. Jeśli
    > uwzględnimy minimalny czas pracy to okaże się, że ustawodawca założył
    > okres "wegetacji" ludzi w wieku produkcyjnym, co tylko nakręca absurdy.
    > Zdaje się to w miarę sensowne tylko dla systemów socjalnych ale nie ma
    > żadnego podparcia w systemie wolnorynkowym.

    Ale przecież o to chodzi. ZUS nie jest instytucją działającą w sposób
    rynkowy. Jakby ZUS działał rynkowo, to by nie potrzebował dotacji
    z rządu.

    > Czy obliczeniach mam uwzględnić także inne absurdy systemów socjalnych?
    > Może jeszcze przywileje branżowe? :> No dobra, macie mnie. Emerytom
    > sponsorowanym nie opłaca się samodzielnie oszczędzać i będzie to beton
    > nie do ruszenia opowiadający się za obecnym systemem bo dostają
    > emeryturę choć nie zarobili na nią w otrzymywanej wysokości.

    Trudno powiedzieć, czy zarobili, czy nie, ponieważ system jest taki że
    pracujesz na _obecnych_ emerytów. Sprawa jest fajna przy wyżu
    demograficznym (dużo więcej osób pracujących niż starszych),
    niefajna przy niżu (proporcje odwrotne).

    My się zgadzamy, że obecny system jest daleki od doskonałości. Problem
    w tym, że przedstawione przez Ciebie rozwiązania zakłada dużo idące
    uproszczenia, w tym kilka naprawdę rażących. :)

    Na emeryturę da się oszczędzać samodzielnie, ale obecne społeczeństwo
    nie jest do tego wykwalifikowane, a jak rzucisz hasło "oszczędzajcie
    wszyscy w bankach" to na bank banki poobniżają oprocentowanie lokat,
    bo nie będą miały interesu w tym by przyciągać aż tyle kapitału. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl