    From: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: zloto
    Date: Sun, 13 Oct 2024 02:13:10 +0200
    <ve0upa$1om8o$1@dont-email.me> <ve0vat$1om8o$2@dont-email.me>
    <1...@4...net>
    <ve139v$1peu6$1@dont-email.me>
    <1c8dnxekglt2b$.1lodzyyx2kxf6.dlg@40tude.net>
    <ve1dhk$1r22j$1@dont-email.me> <ve22nr$s90$1@news.chmurka.net>
    <1o8h3gmrrdiu0$.1jfyvlscco49h$.dlg@40tude.net>
    <ve4f9g$19i$1@news.chmurka.net>
    <lf90o716887t.1tvpkm2oek5ox$.dlg@40tude.net>

    W dniu 9 paź 2024 o 16:58, J.F pisze:

    > To nie tak - to złoto miało zapewniać zaufanie do papierowej złotówki.
    > Których było znacznie więcej niż złota.

    Polacy wówczas nie pokrywali papierowego pieniądza złotem -- pod tym
    względem Niemcy i Francuzi byli równie postępowi? Niemcy chyba płaciły
    swym okołowojennym robotnikom głównie obietnicami -- dzięki czemu ci
    robotnicy później zawzięcie bronili III Rzeszy -- która (jako jedyna
    wg nich) mogła obietnice te spełnić...

    Brytyjczycy z pozłotka zrezygnowali podczas IIWW a USA -- podczas
    wietnamskiej wojny?...

    Zrezygnujesz z walki tylko dlatego, że w mundurze masz brudny guzik?

    Złoto w polskich sejfach ukazywało myślenie tamtych ludzi? -- wiarę
    w rychłe zwycięstwo RP nad III Rzeszą i w podział łupów! (Afryka,
    Królewiec i reszta powojennych ,,ziem odzyskanych'', w tym też
    Cottbus i Drezno... jeszcze podczas wyrównywania Drezna polscy
    piloci RAF myśleli, że niszczą polskie miasto... ponoć wiersze
    pisali o masakrze polskiego miasta nakazanej przez sojuszników
    z Zachodu... nawet po IIWW Polacy myśleli, że cały Królewiec
    zostanie włączony do nowej RP; Rosjanie zaś mieli chrapkę na
    część Danii -- nie na Grenlandię rzecz jasna, ale na Bornholm,
    którą nadgorliwie ,,wyzwolili'' (tak teraz ,,wyzwalają'' Ukrainę)
    po zakończeniu wojny, widząc niebezpieczną współpracę duńsko-niemiecką...)

    [raczej wiarę w parowanie złota bez względu na wynik wojny]
    > Aczkolwiek ... polska armia na zachodzie utrzymywała się na pożyczkach
    > od brytyjskiego rządu.
    > Wojna się skończyła, Anglicy nie omieszkali sobie zabrać z naszego
    > złota zwrotu tej pożyczki. Ale nadal sporo zostało.

    > I tak się zastanawiam - tak dużo było tego złota, takie tanie
    > utrzymanie armii było, czy sporo wydatków pokrywali Anglicy bez
    > rozliczeń - np wyżywienie.

    Nie wiem. Raczej nie tylko Anglicy -- Anglia chyba była (i jest) krajem
    w UK. ('angielski rząd' -- chyba OK, ale nie 'angielskie państwo' i nie
    'angielskie wojsko' czy 'angielskie społeczeństwo'... rząd jest wspólny
    i chyba wtedy też był wspólny)

    > To trochę tak, jak parę dekad później, gdy Lepper narzekał, ze polskie
    > rezerwy walutowe pracują za granicą, a nie w Polsce.

    Trochę. ;)

    - w przededniu IIWW RP była osaczona ze wszech (Niemcy, Gdańsk, Prusy
    Wschodnie, Litwa, ZSRR, Rumunia, Węgry, Słowacja, Czechy) stron wrogami

    https://portalstatystyczny.pl/polska-przed-1939-r-i-
    po-1945-r-porownanie-najwazniejszych-wskaznikow
    (tylko z Łotwą było OK)

    - parę dekad później RP sąsiadowała głównie z sojuszniczymi państwami
    a wojna z Moskwą była odległą sprawą

    Teraz też tak zwana kinetyczna wojna polsko-moskiewska jest nierealna;
    realna jest co najwyżej (wiele lat po ewentualnej klęsce Ukrainy -- a ta
    klęska jest na razie też nierealna) kremlowsko-bałtowska przepychanka
    rzekomo związana z narodowymi mniejszościami mieszkającymi na Łotwie
    i w Estonii... (wiele lat po -- FR musiałaby odbudować swą pozycję,
    ale pamięć po ,,wyzwoleniach'' Ukrainy musiałby nadal żyć w ludzkiej
    świadomości, by zniechęcać obrońców do wojennego trudu...)

    Ewentualna kinetyczna wojna nie rozpoczęłaby się gwałtownym wjazdem
    (blokującym ewakuacyjne drogi) czołgów na teren RP, lecz zmasowanymi
    nalotami wszystkich członków NATO, na co FR nie ma sił...

    Nadto wszelkie posunięcia wojsk są doskonale rozpoznawane, więc na
    ewentualną ewakuację polskich władców :) i szmalu czy dokumentów
    byłoby bardzo dużo czasu... Złoto raczej ;) nie jest zagrożone...

    [inna sprawa, że złoto szybko paruje -- rozgrzewane wojennymi
    tarciami... to przedwojenne też parowało podczas transportowania]

    > Ale chyba ktoś mu wytłumaczył jak to działa, bo przestał narzekać.

    Więc jak to działa? ;)

    Jak działa obecnie na Ukrainie, jak w Rosji?...

    > Obawiam się, że przegralibyśmy z kretesem.

    Wojując wspólnie z Czechami przeciwko Niemcom -- czy wojując wspólnie
    z Niemcami przeciwko Czechom i Słowakom?... Wspólna wojna z Niemcami
    przeciwko Czechom pozytywnie ;) poskutkowała -- odzyskiem Cieszyna!!!

    > Niemcy pokazaliby nam blitzkrieg,

    Dopiero zajęcie Czech dało Niemcom dobre czołgi itp...

    > Anglicy i Francuzi nie pomogli,

    Brytyjczycy i Francuzi?...

    Brytyjczycy mieli przypłynąć do Zatoki Gdańskiej w asyście
    3 polskich niszczycieli, by wesprzeć polską flotę wojenną,
    która w 3 dni zatonęła niemal całkowicie -- nie zdążyli...

    Francuzi nie byli gotowi do wojny, co pokazali w 1940 roku...

    > a Stalin ... znów by się dogadał z Hitlerem, czy na to za wcześnie ?

    Chyba za wcześnie -- Hitler tak sobie lubił Stalina.
    (Hitler zerwał niemiecko-rosyjskie sojusze zawarte po IWW?)

    > Chyba się nie dało.

    Wkrótce po polsko-sowieckiej wojnie udałoby się bez problemu...

    > A dokąd ?

    Do: UK, Irlandii, Islandii, Norwegii, Szwecji, Finlandii, USA, Kanady...
    Fińscy żydzi podczas IIWW walczyli po niemieckiej stronie...

    > Pod okupacją to już zresztą znacznie trudniejsze.

    Przed wojną -- co najmniej rok, może dwa lata przed...

    > Tu chyba nie trzeba było złota, sami przyjeżdzali.

    Ale Polacy niekoniecznie ich przyjmowali chlebem i solą...

    > A mysmy sie bronili, bo za duzo tego u nas ..

    Owszem -- za dużo u nas laureatów Nagrody Nobla itp...

    --
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s