    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: zloto
    Date: Mon, 14 Oct 2024 11:32:42 +0200
    <ve0upa$1om8o$1@dont-email.me> <ve0vat$1om8o$2@dont-email.me>
    <1...@4...net>
    <ve139v$1peu6$1@dont-email.me>
    <1c8dnxekglt2b$.1lodzyyx2kxf6.dlg@40tude.net>
    <ve1dhk$1r22j$1@dont-email.me> <ve22nr$s90$1@news.chmurka.net>
    <1o8h3gmrrdiu0$.1jfyvlscco49h$.dlg@40tude.net>
    <ve4f9g$19i$1@news.chmurka.net>
    <lf90o716887t.1tvpkm2oek5ox$.dlg@40tude.net>
    <vef3bg$c863$1@dont-email.me>

    On Sun, 13 Oct 2024 02:13:10 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > Polacy wówczas nie pokrywali papierowego pieniądza złotem -- pod tym
    > względem Niemcy i Francuzi byli równie postępowi?

    Francuzi chyba podobnie - tzn nie było pełnego pokrycia, ale częściowe
    było, i wymienialność była.

    Niemcy to nie wiem - mieli dość napiętą ekonomię.

    > Niemcy chyba płaciły
    > swym okołowojennym robotnikom głównie obietnicami -- dzięki czemu ci
    > robotnicy później zawzięcie bronili III Rzeszy -- która (jako jedyna
    > wg nich) mogła obietnice te spełnić...

    IMO nie - obywatele byli z Hitlera zadowoleni.
    Wychowanie też było inne, więc obrona ojczyzny nie dziwi.

    A z obietnic to był talon na garbusa, tzn książeczki
    oszczędnosciowe-samochodowe.

    > Brytyjczycy z pozłotka zrezygnowali podczas IIWW a USA -- podczas
    > wietnamskiej wojny?...

    Zależy co masz na myśli. z wymienialności to chyba podobnie -
    porozumienia z Bretton Woods.

    Obywatelom zakazano posiadać złoto jeszcze przed wojną.

    > Zrezygnujesz z walki tylko dlatego, że w mundurze masz brudny guzik?

    Oczywiście że nie, ale potem przyszedł front wschodni.

    > Złoto w polskich sejfach ukazywało myślenie tamtych ludzi? -- wiarę
    > w rychłe zwycięstwo RP nad III Rzeszą i w podział łupów! (Afryka,

    W sensie, ze trzymali do września? Chyba nie dlatego.
    No a wywóz pokazuje, ze wiara znikła.

    > Królewiec i reszta powojennych ,,ziem odzyskanych'', w tym też
    > Cottbus i Drezno... jeszcze podczas wyrównywania Drezna polscy
    > piloci RAF myśleli, że niszczą polskie miasto... ponoć wiersze
    > pisali o masakrze polskiego miasta nakazanej przez sojuszników
    > z Zachodu...

    Coś chyba zmyślasz.

    > Nie wiem. Raczej nie tylko Anglicy -- Anglia chyba była (i jest) krajem
    > w UK. ('angielski rząd' -- chyba OK, ale nie 'angielskie państwo' i nie
    > 'angielskie wojsko' czy 'angielskie społeczeństwo'... rząd jest wspólny
    > i chyba wtedy też był wspólny)

    Anglicy, Szkoci i Walijczycy.

    Ale najpierw stacjonowaliśmy we Francji.

    Gdzieś tam jeszcze nasze statki i okręty były.

    > - w przededniu IIWW RP była osaczona ze wszech (Niemcy, Gdańsk, Prusy
    > Wschodnie, Litwa, ZSRR, Rumunia, Węgry, Słowacja, Czechy) stron wrogami
    >
    > https://portalstatystyczny.pl/polska-przed-1939-r-i-
    po-1945-r-porownanie-najwazniejszych-wskaznikow
    > (tylko z Łotwą było OK)

    Rumunia i Węgry zasadniczo były przyjacielskie.

    > - parę dekad później RP sąsiadowała głównie z sojuszniczymi państwami
    > a wojna z Moskwą była odległą sprawą
    >
    > Teraz też tak zwana kinetyczna wojna polsko-moskiewska jest nierealna;
    > realna jest co najwyżej (wiele lat po ewentualnej klęsce Ukrainy -- a ta
    > klęska jest na razie też nierealna) kremlowsko-bałtowska przepychanka

    No, jest jeszcze Białoruś, i są rosyjskie rakiety atomowe :-(

    > rzekomo związana z narodowymi mniejszościami mieszkającymi na Łotwie
    > i w Estonii... (wiele lat po -- FR musiałaby odbudować swą pozycję,
    > ale pamięć po ,,wyzwoleniach'' Ukrainy musiałby nadal żyć w ludzkiej
    > świadomości, by zniechęcać obrońców do wojennego trudu...)

    Jakoś tak. Chciał Putin dobrze, a na razie wychodzi jak zwykle :-)

    > Ewentualna kinetyczna wojna nie rozpoczęłaby się gwałtownym wjazdem
    > (blokującym ewakuacyjne drogi) czołgów na teren RP, lecz zmasowanymi
    > nalotami wszystkich członków NATO, na co FR nie ma sił...

    Myślę, ze to jednak Rosja musiałaby zacząć.
    Na atak pancerny chyba już nie mają środków ... zostają atomówki :-(

    > Nadto wszelkie posunięcia wojsk są doskonale rozpoznawane, więc na
    > ewentualną ewakuację polskich władców :) i szmalu czy dokumentów
    > byłoby bardzo dużo czasu... Złoto raczej ;) nie jest zagrożone...

    W warunkach zaskoczenia to mogliby w parę godzin do Warszawy dojechać.

    > Więc jak to działa? ;)

    Rezerwy walutowe są potrzebne, i trzeba jes inwestować za granicą !

    > Wojując wspólnie z Czechami przeciwko Niemcom -- czy wojując wspólnie
    > z Niemcami przeciwko Czechom i Słowakom?... Wspólna wojna z Niemcami
    > przeciwko Czechom pozytywnie ;) poskutkowała -- odzyskiem Cieszyna!!!

    > Dopiero zajęcie Czech dało Niemcom dobre czołgi itp...

    Mieli też swoje. Nowe i stare.

    > Brytyjczycy i Francuzi?...

    W obecnym nazewnictwie GB obejmuje "terytoria zamorskie".
    Teraz ich niedużo, wtedy pełno, ale Australia jakaś niezależna, Kanada
    też, Gurkowie z Indii .. oni chyba walczyli dla żołdu, itp ..

    > Brytyjczycy mieli przypłynąć do Zatoki Gdańskiej w asyście
    > 3 polskich niszczycieli, by wesprzeć polską flotę wojenną,
    > która w 3 dni zatonęła niemal całkowicie -- nie zdążyli...

    Wątpię. Za duże ryzyko.

    > Francuzi nie byli gotowi do wojny, co pokazali w 1940 roku...

    > Chyba za wcześnie -- Hitler tak sobie lubił Stalina.
    > (Hitler zerwał niemiecko-rosyjskie sojusze zawarte po IWW?)

    Rosyjkie to Lenin zerwał, ale przecież w IWW byli wrogami.

    > Wkrótce po polsko-sowieckiej wojnie udałoby się bez problemu...

    Teoretycznie.
    W praktyce, to pewnie by nas Stalin wych* - najpierw wmanewrował w
    wojnę, a potem pomóg w rewolucji.

    w 38 Stalin bardzo chciał pomóc przeciw Niemcom - rozmawiał z
    Anglikami, Brytyjczykami czy jak kto woli - zjednoczonymi
    królewiętami.
    Na przeszkodzie staliśmy my - nie chcieliśmy rozmawiać, nie godziliśmy
    się na tranzyt wojsk do CS.

    > Do: UK, Irlandii, Islandii, Norwegii, Szwecji, Finlandii, USA, Kanady...
    > Fińscy żydzi podczas IIWW walczyli po niemieckiej stronie...

    Żydzi mogli sami wyjechać. Tylko ... nikt ich nie chciał wpuściC.
    A u nas było pare mln, więc to poważna operacja.

    A jeszcze nie było wiadomo, ze ich Niemcy wymordują, więc i nie było
    potrzeby ani wpuszczać, ani wywozić. Przynajmniej tak się wydawało.

    > Ale Polacy niekoniecznie ich przyjmowali chlebem i solą...

    A powinni zasiłkiem ? :-)

    > Owszem -- za dużo u nas laureatów Nagrody Nobla itp...

    J.