  • 41. Data: 2007-03-17 19:52:13
    Temat: Re: reklamacja w Inteligo - długie
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Samotnik wrote:

    > Obciążenie po wygaśnięciu blokady?

    Jakie obciążenie?
    W odpowiedzi na pierwszy post w tym wątku
    na sugestię banku cytowaną przez autora wątku:
    "przecież mogę sobie do płatności internetowych mieć osobne subkonto i
    za każdym razem je doładowywać." witek daje odpowiedź:
    "To nic nie daje. Bank musi rozliczyć
    każdą poprawną transakcję, która przyjdzie z visy"

    Więc pytam po raz ostatni jak dokonać takiej transakcji?
    I nie chodzi mi o zrobienie debetu po mojej transakcji
    (różnice kursów, napiwki, zapomniane blokady itd - bo to jest zupełnie
    normalne)
    Stan konta jest zerowy i jak ktoś może mi zrobić tam transakcję?
    Autor wątku miał taki przypadek, ale miał srodki na koncie,
    więc transakcja/autoryzacja przeszła a witek sugeruje, ze brak środków
    na koncie nie chroni mnie przed takimi przypadkami.
    Niech więc poda przykład jak tego dokonać - może źle zrozumiał pytanie ;-)

  • 42. Data: 2007-03-17 20:36:01
    Od: p...@w...pl

    On 17 Mar, 20:09, "witek" <w...@g...pl.invalid> wrote:

    > Ten artykuł ma zupełnie inne znaczenie.
    > Ten zapis oznacza tylko tyle, że masz prawo użyć karty bez jej fizycznej
    > obecności i nie możesz powiedzieć, że takiej transakcji nie uznajesz jeśli
    > to ty ją zrobiłeś. Ale to nie ma nic do faktu, że transakcja się odbyła bez
    > twojej zgody.

    Tylko że cały artykuł 28 dotyczy lewych transakcji, stąd
    wywnioskowałem, że jego ostatni punkt także. Dla jasności na końcu
    cytuję cały art. 28.
    Zresztą jak to właściwie jest, czy to bank musi udowodnić mi, że to ja
    dokonałem transakcji?
    A jeśli tak, to czy istnieje jakiś zapis w prawie bankowym, który
    mówi, że dokonanie transakcji z kodem CVV2 z automatu świadczy, że to
    ja jej dokonałem?

    Art. 28.
    1. Posiadacza obciążają operacje dokonane przez osoby, którym
    udostępnił kartę
    płatniczą lub ujawnił kod identyfikacyjny.

    2. O ile umowa nie przewiduje inaczej, posiadacza obciążają operacje
    dokonane z
    użyciem utraconej karty płatniczej do czasu zgłoszenia wydawcy jej
    utraty, do
    kwoty stanowiącej równowartość w złotych 150 euro. Ograniczenie to nie
    dotyczy
    operacji, do których doszło z winy posiadacza lub użytkownika, a w
    szcze-
    gólności gdy nie dopełnił on obowiązków określonych w art. 16 ust. 1
    lub w art.
    27 ust. 1. Posiadacza nie obciążają operacje dokonane z użyciem
    utraconej karty
    płatniczej, jeżeli ich dokonanie nastąpiło wskutek nienależytego
    wykonania zobowiązania
    przez wydawcę lub akceptanta. Postanowienia umowne mniej korzystne
    dla posiadacza są nieważne.

    3. Równowartość, o której mowa w ust. 2, oblicza się według średniego
    kursu euro
    ogłaszanego przez NBP, obowiązującego w dniu dokonania zgłoszenia.

    4. Posiadacza obciążają operacje dokonane po zgłoszeniu, o którym mowa
    w art.
    22, jeżeli doszło do nich z winy umyślnej jego lub użytkownika.
    Postanowienia
    umowy o kartę płatniczą mniej korzystne dla posiadacza są nieważne.

    5. Posiadacza nie obciążają operacje, z zastrzeżeniem ust. 6, jeżeli
    karta płatnicza
    została wykorzystana bez fizycznego przedstawienia i elektronicznej
    identyfikacji
    posiadacza lub bez złożenia przez niego własnoręcznego podpisu na
    dokumencie
    obciążeniowym. Użycie kodu identyfikacyjnego nie wystarcza do
    obciążenia
    posiadacza zakwestionowaną przez niego operacją, chyba że został
    złożony
    bezpieczny podpis elektroniczny zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia
    18
    września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. Nr 130, poz. 1450
    oraz z
    2002 r. Nr 153, poz. 1271).

  • 43. Data: 2007-03-17 20:39:09
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Sat, 17 Mar 2007 12:26:53 -0500, witek napisał(a):

    > tak.
    > mam kartę debetową i kredytową i oboma płaci się w identyczny sposób.
    > Wystarczy podać numer karty i datę ważności.
    > W obu kartach bez problemu da się przekroczyć limit.
    > W przypadku karty kredytowej dowalą mi karę za przekroczenie umówionego
    > limitu, w przypadku karty debetowej zrobi mi się debet na koncie i też za to
    > zabulę.

    To jeszcze podaj o jakim typie transakcji myślisz, oraz co to była za
    karta ta debetówka.
    Aż mnie kusi, żeby zrobić eksperyment, czy faktycznie da się zapłacić
    kartą debetową, na koncie której prawie nic nie ma.

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 44. Data: 2007-03-17 21:05:01
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Sat, 17 Mar 2007 14:06:59 -0500, witek napisał(a):

    > 2) Kup sobie benzynę na stacji samoobsługowej, gdzie autoryzacja jest na
    > początku np. np 1 euro, a rozliczenie jest na faktyczną ilość zatankowanej
    > benzyny.

    Nie wiem jak jest na samoobsługowych stacja za granicą, ale na krajowych
    stacjach Neste24 przed rozpoczęciem tankowania na koncie jest zakładana
    blokada na kwotę zadeklarowaną przez kupującego, a dopiero po kilku
    dniach jest rozliczana faktyczna kwota zakupu, oczywiście mniejsza lub
    co najwyżej równa kwocie zablokowanej.

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 45. Data: 2007-03-17 21:29:15
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On 17 Mar 2007 13:36:01 -0700, p...@w...pl wrote:

    >Zresztą jak to właściwie jest, czy to bank musi udowodnić mi, że to ja
    >dokonałem transakcji?

    Teorytycznie tak.

    >A jeśli tak, to czy istnieje jakiś zapis w prawie bankowym, który
    >mówi, że dokonanie transakcji z kodem CVV2 z automatu świadczy, że to
    >ja jej dokonałem?

    Nie.

    >1. Posiadacza obciążają operacje dokonane przez osoby, którym
    >udostępnił kartę
    >płatniczą lub ujawnił kod identyfikacyjny.

    Nie zrobiłeś tego.

    IMHO - czas na prawnika.
    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/Grzybki.jpg

  • 46. Data: 2007-03-17 22:25:45
    Od: Karolina Godyń <k...@a...spamnie.com>

    On 17 Mar 2007 10:15:17 -0700, p...@w...pl wrote:

    >Karta nie została skradziona. Zastrzegłem ją kilka minut po otrzymaniu
    >smsa o transakcji.
    >Obawiam się, że arbiter bankowy nic nie zdziała. Zaglądałem do prawa
    >bankowego i wygląda na to, że pozwala ono bankowi obciążyć klienta za
    >każdą transakcję zdalną. I Inteligo skwapliwie z tego chorego prawa
    >korzysta:

    Jeśli masz kartę w ręce, to jest nie źle. Wykonywałeś kiedykolwiek
    jakiekolwiek zakupy przez internet tą kartą? Wiem, że citi takie
    reklamacje uznaje od strzała, a to oznacza, że się da. Bank jeśli by
    tylko chciał może to zrobić, ale nie chce. Więc trzeba go zmusić.
    Jesteś w stanie zeskanować swoją korespondencję z bankiem i gdzieś
    wystawić na www? Oczywiście bez numeru karty i danych osob. Jeśli to
    była transakcja MO/TO/IO i na dodatek nie wszystkie dane się zgadzały,
    to raczej bank powinien to uznać.
    --
    Kajka GG:2182391

  • 47. Data: 2007-03-17 23:08:23
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "cef" <c...@i...pl> wrote in message

> [...]
    > na koncie nie chroni mnie przed takimi przypadkami.
    > Niech więc poda przykład jak tego dokonać - może źle zrozumiał pytanie ;-)

    Ok. załapałem.
    Chodzi o to, że to nie ty inicjujesz transakcję, a mimo to transakcja
    schodzi.
    Można obciążyć kartę w ogóle bez autoryzacji, ale w takim przypadku bank po
    złożeniu reklamacji nie powinien mieć wątpliwości przy jej uznaniu.

  • 48. Data: 2007-03-18 01:46:46
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Chris" <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm> wrote in message
> [...]

    > Aż mnie kusi, żeby zrobić eksperyment, czy faktycznie da się zapłacić
    > kartą debetową, na koncie której prawie nic nie ma.

    Najszybciej uda ci się to zrobić na samoobsługowej stacji benzynowej.
    Schemat wygląda tak: przeciągasz kartę / wklepujesz pin.
    Do banku leci autoryzacja na małą kwotę w celu sprawdzenia czy karta jest
    akceptowana przez bank.
    Potem leci obciążenie karty na kwotę zatankowanego paliwa.
    Autoryzacja przejdzie, bo była na mniejszą kwotę niż faktyczne obciążenie.

  • 49. Data: 2007-03-18 01:49:24
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

> [...]
    > blokada na kwotę zadeklarowaną przez kupującego, a dopiero po kilku
    > dniach jest rozliczana faktyczna kwota zakupu, oczywiście mniejsza lub

    Zgadzam się, że tak też może być.

  • 50. Data: 2007-03-18 01:52:42
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    s.com...

    >Zresztą jak to właściwie jest, czy to bank musi udowodnić mi, że to ja
    >dokonałem transakcji?

    Nie. To sprzedawca ma udowodnić, że taka transakcja miała miejsce.
    W przypadku złożenia przez ciebie reklamacji, bank wysyła zapytanie do
    sklepu z prośbą o przedstawienie dokumentów transakcji i na tej podstawie
    podejmuje decyzję uznaniu lub nie reklamacji.
    W praktyce są dwa etapy. Dokładne informacji na temat chargeback widziałem
    kiedyś też na internecie. Jak trochę pogooglasz to pewnie znajdziesz.