  • From: "K.K." <e...@d...wytnij.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Bezpieczenstwo eKarty -- dowolne operacje banku?
    Date: Fri, 6 May 2005 21:29:33 +0200

> [...]
    > wlasnej inicjatywy uznal, ze robie jakies zakupy, wiec przy zerowym
    > stanie eKarty /dokladniej MIMO zerowego stanu/ i BEZ mojej autoryzacji
    > kase przelal na rzecz sklepu!!!
    >
    > Moze bym sie mocno wkurzyl, gdyby nie pare rzeczy:
    > a) zmartwieniem mLinki bylo tylko to, czy rzeczywiscie cos w tym
    > sklepie kupilem, czy jednak zrezygnowalem z zakupu /a to przeciez nie
    > sprawa banku, co i za ile kupuje/
    > b) eKarta to mialo byc to ponoc bezpieczenstwo, ze nikt mi nie
    > sciagnie kasy z rachunkow, bo zakupy moga byc tylko do wysokosci
    > dostepnych srodkow -- wiec skad tu debet

    I tak też się stało. Dokonałeś zakupu do wysokości dostępnych środków.
    Momentem zakupu nie jest przekazanie środków do sprzedawcy. Tym momentem
    jest autoryzacja, a ona mogła być tylko do wysokości dostępnych środków, bo
    większej kwoty nie mogłeś 'przenieść' na eKartę. Po autoryzacji bank czeka
    na rozliczenie ze sprzedawcą, lecz gdy się nie zgłasza, to po pewnym czasie
    blokada autoryzacyjna wygasa, a zablokowane środki są udostępniane
    posiadaczowi rachunku. Jednocześnie bank sobie zastrzega, że w chwili
    zgłoszenia się sprzedawcy te wcześniej zablokowane zostaną mu przekazane.
    Uprzedza o tym klienta i zwraca mu uwagę, że jest zobowiązany do zapewnienia
    wystarczających środków w chwili tego rozliczenia, co może nastąpić (chyba)
    w ciągu 2 lat od autoryzacji (czyli od zakupu) Nie wywiązałeś się z tego
    obowiązku.

    > c) zakup mozliwy jest tylko przy autoryzacji operacji, a tej tu brak,
    > ok autoryzowalem zakup, ale 2 tygodnie temu

    Musisz się na coś zdecydować. Była ta autoryzacja, czy też jej nie było.

    > d) no i irytujaca maniera systemu mbankowego, ze eKarta i eKonto w
    > historii jest trzymana wspolnie, jesli bym ladowal i rozladowywal
    > eKarte 5 razy dziennie w historii tego nie widze

    Historia rachunku rejestruje zmiany (obciążenia i zasilenia) na tym
    rachunku, a tych nie było. Nie było przeniesienia na rachunek karty, gdyż ta
    nie posiada wydzielonego rachunku. Tak zwane załadowanie eKarty to nic
    innego jak ustalenie limitu autoryzacyjnego tej karty. Domyślnym jest 0 PLN.
    Na tym polega jej bezpoeczeństwo. Tej 'inteligentnej' też.

    > Czy to ja jestem marudny, czy mBank zawalil sprawe? Chcialem w sumie
    > rzecz zbyc, ale im wiecej o tym mysle,

    Nie myśl bez uprzedniego i prawdopodobnie pierwszego przeczytania regulaminu
    eKarty
    http://www.mbank.com.pl/przewodnik/regulamin/reg_deb
    et_karta.html#2_3_6
    bo to on oddaje istotę jej działania, czego żadna reklama nie pomieści.

    > to tym bardziej jestem
    > przekonany, ze to bank pokpil sprawe.

    Jestem zupełnie przeciwnego zdania.

    > Bede jednak od nich chcial
    > jednak te kase -- to niedopuszczalne, zeby bank robil sobie jakies
    > operacje za moimi plecami i wbrew regulaminowi, ktory sam ustala.
    >
    > uff, wyzalilem sie :-) Wszystkie porady i wskazowki mile widziane.

    Jedyna to zaznajomić się z regulaminem.

    > milego dnia zycze
    > hej

    Pozdrawiam