    From: Maciej Pilichowski <b...@S...FM>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Bezpieczenstwo eKarty -- dowolne operacje banku?
    Date: Fri, 06 May 2005 22:13:19 +0200

    On Fri, 6 May 2005 21:29:33 +0200, "K.K." <e...@d...wytnij.pl>
    wrote:

    >I tak też się stało. Dokonałeś zakupu do wysokości dostępnych środków.
    >Momentem zakupu nie jest przekazanie środków do sprzedawcy. Tym momentem
    >jest autoryzacja, a ona mogła być tylko do wysokości dostępnych środków, bo
    >większej kwoty nie mogłeś 'przenieść' na eKartę. Po autoryzacji bank czeka
    >na rozliczenie ze sprzedawcą, lecz gdy się nie zgłasza, to po pewnym czasie
    >blokada autoryzacyjna wygasa, a zablokowane środki są udostępniane
    >posiadaczowi rachunku. Jednocześnie bank sobie zastrzega, że w chwili
    >zgłoszenia się sprzedawcy te wcześniej zablokowane zostaną mu przekazane.

    Ok, zajrzalem do regulaminu /dzieki za odnosnik/, ale dla mnie to i
    tak cwaniakowanie.

    To nie klient powinien pamietac operacje zamiast banku, ale te
    czynnosc powinien wykonywac wlasnie bank. Skoro czas zycia operacji
    /zakupu -- tj. jego finalizowania/ nie wygasl, to niech sie bank
    zdecyduje. Dla mnie to taka gra w chowanego -- oddamy, ale pozniej sie
    rozmyslimy i jednak zabierzemy z powrotem.

    >Uprzedza o tym klienta i zwraca mu uwagę, że jest zobowiązany do zapewnienia
    >wystarczających środków w chwili tego rozliczenia, co może nastąpić (chyba)
    >w ciągu 2 lat od autoryzacji (czyli od zakupu) Nie wywiązałeś się z tego
    >obowiązku.

    Ok, tak jak pisalem, w swietle regulaminu -- faktycznie. W swietle
    zdrowego rozsadku i bycia user-friendly to tylko utrudnianie zycia.
    Jezeli bym zalozmy wyjechal na miesiac, to na moim koncie wisialby
    piekny debet, bo "bankowi sie przypomnialo".
    No i wlasnie -- do licha, ta karta nie jest karta debetowa, wiec bank
    to tez powinien zabezpieczyc. Jesli dopuszcza systemowo sytuacje, w
    ktorych ta karta generuje debet, to jest to karta debetowa. No, ale
    niby nie jest... i taka piekna sprzecznosc /podobnie inteligetnie
    wyglada wystawianie kart, kiedy rachunek dla tej karty nie ma srodkow
    -- poniewaz mBank przesuwa w czasie obciazenie za wystawienie, wiec
    tez generowany jest debecik/.

    Po drugie -- skoro nie bylo srodkow, bank powinien nie dopuscic do
    autoryzacji! No, zgodnie z normalna logika, bo juz wiem, ze regulamin
    swoje.

    >Musisz się na coś zdecydować. Była ta autoryzacja, czy też jej nie było.

    Autoryzacja miala miejsce w polowie kwietnia. Skoro widze powrot
    srodkow do mojej dyspozycji, to znaczy /dla mnie/ ze pieniadze sa moje
    i uzylem ich pozniej zgodnie z moim kaprysem.

    Dziwne, ze w przelewach takich cudow nie ma -- dostalbym od kogos
    przelew, ale nadawca rozmyslilby sie i bank wycofalby mi te pieniadze.
    IMHO maja jakas luke w systemie albo komus sie nie chcialo doszlifowac
    produktu, no i lataja to takimi nonsensownymi zapisami.

    >Historia rachunku rejestruje zmiany (obciążenia i zasilenia) na tym
    >rachunku, a tych nie było. Nie było przeniesienia na rachunek karty, gdyż ta
    >nie posiada wydzielonego rachunku.

    Ok, ale jako KLIENT mowie, ze powinno to byc widoczne. W koncu to o
    moja wygode chodzi, prawda?

    >Jestem zupełnie przeciwnego zdania.

    Ok, to juz po lekturze doprecyzuje -- bank pokpil sprawe w stworzeniu
    logicznego i przyjaznego klientowi systemu.

    Dzieki za link. Anyway, fakt, ze w ciagu kilku lat juz, ale drugi
    minus dla mBanku -- mam awersje do kombinatorow.
    milego dnia zycze
    hej

    --
    Maciej "MACiAS" Pilichowski http://bantu.fm.interia.pl/

    M A R G O T --> http://www.margot.cad.pl/
    automatyczny tłumacz (wczesna wersja rozwojowa) angielsko-polski