eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.wgpwKrwi i łez nie będzie, pot na czole tak - wywiad z prof. M.BelkąRe: Krwi i łez nie będzie, pot na czole tak - wywiad z prof. M.Belką
  • Data: 2011-11-19 09:09:54
    Temat: Re: Krwi i łez nie będzie, pot na czole tak - wywiad z prof. M.Belką
    Od: totus <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    root wrote:

    > Cena zarcia wyrazona w weglu nie zmienia się i wynosi tyle aby zapewnic
    > przezycie. Panuje idealna rownowaga.
    > Ale założmy ze rolnik zachorowal albo grad mu zboze zniszczyl. Co sie
    > dzieje. Rolnik moze żadać wiecej wegla za swoje zarcie, ale sumarycznie
    > dostaje go tyle ile poprzednio, bo nie ma co zaoferowac. Ilość węgla jest
    > taka sama, cena zarcia wyrazona w węglu wzrosła, PKB spadło.
    > Jest inflacja czy nie?

    Oczywiście, ze jest. Inflacja jest wtedy gdy strumień pieniędzy trafiający
    na rynek jest większy niż strumień towarów. Powody nie są istotne skąd się
    pojawia nierównowaga. Ale nie żyjemy w Twojej bajce tylko tu gdzie żyjemy i
    mówimy o inflacji, czyli nadmiarze pieniędzy na rynku względem towarów,
    wywołanej przez drukowanie. Inflacja występuje również wtedy gdy na
    zamknięty rynek trafi pożyczka lub darowizna. W twoim przypadku raz choruje
    rolnik i jest inflacja raz urlopuje górnik i jest deflacja. Górnik ma
    pomysły racjonalizatorskie podnoszące jego wydajność i inflacja jest
    strukturalna. Gdy rolnik ma pomysły na podniesienie produkcji to jest
    deflacja. Ważne jest ze razem wiemy kiedy powstaje inflacja czy deflacja.
    Powstaje w miejscu gdzie można kierować stosunkiem ilości towarów do ilości
    pieniądza. I ważne jest, że obaj wiemy, że dopiero wynikiem tego stosunku
    jest cena. Z tego jest wniosek dla mnie, że handlujący np. ropą nie są w
    stanie sami wykreować ceny na ropę. Na tę cenę ma wpływ tylko zmiany
    wydobycia, zmiany zużycia, zmiany ilości pieniędzy na rynku. Handlujący
    ustalając tę cenę pokazują tylko w jakim kierunku zmiany poszły. Czyli
    gadanie telewizyjne, że będzie inflacja bo ceny ropy wzrosły.