  • Data: 2011-11-29 09:19:05
    Temat: Re: Lokata w USD - najwyzej oprocentowana
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 28 Nov 2011 10:26:36 -0800 (PST), Clegan <c...@g...com>
    wrote:

    >Gdzie ja coś takiego napisałem ?

    piszesz o "zawartej umowie". A ta umowa pozwala mi wycofać pieniądze,
    kiedy zechcę.

    >Podchodzi do sprawy statystycznie.

    statystycznie to z moim psem mamy po trzy nogi :-)
    Problem jest w tym, że ten równomierny rozkład może łatwo ulec
    zakłóceniu - już 3% wycofanych wkładów w Grecji było sporym
    zakłóceniem.

    >No i bardzo dobrze - w systemie rezerwy częściowej oszczędności są i
    >służą kredytowaniu. Nie widzę problemu.

    bo wciąż nie rozumiesz, co MR napisał i na czym polega każda z
    opisanych przez niego sytuacji (inwestowania oszczędności i
    powierzenia pieniędzy bankowi w celu przechowania).
    Jedno zdanie: bez rezerwy częściowej oszczędnosci też służyłyby
    kredytowaniu, a nie byłoby problemu z potencjalną niewypłacalnością.

    >Rothbard nie odróżnia depozytu nieprawidłowego od prawidłowego.

    no cóż, groch o ścianę. Niech tak pozostanie.

    >Czyli nie możesz ? Skoro tak to z lokaty 6-miesięcznej możesz udzielić
    >kredytu jedynie na 6-miesięcy - tak czy nie ?

    dlaczego mnie pytasz? To ja Cię zapytałem jak masz zamiar wywiązać się
    z umowy i zwrócić po pół roku powierzoną kwotę, jeśli pożyczyłeś ją
    komu innemu na 2 lata?

    >Tak samo "oszukańcze" są ubezpieczenia.

    masz rację: rzeczywiście TU miewają problemy, gdy nagle "statystyka
    nawala" i muszą wypłacić wiele ubezpieczeń. Z ubezpieczeniem jest o
    tyle lepiej, że (zazwyczaj) można się bez niego obejść, a w praktyce
    trudno uniknąć korzystania z systemu rezerwy częściowej, bo wiązałoby
    się to z zaprzestaniem używania pieniądza krajowego.
    Ale oczywiście zgadzam się: w obu przypadkach oparte jest to o
    statystykę i działa dopóki jakichś zakłóceń nie ma.

    >Nie może być oszustwem dobrowolna umowa, której warunki są
    >dotrzymywane.
    >Ty zżymasz się, że bank nie jest magazynem pieniędzy tylko
    >pośrednikiem między deponentem a kredytobiorcą i nazywasz to
    >oszustwem. Nie ma to żadnego sensu.

    nigdy tak nie twierdziłem, a wręcz przeciwnie: postuluję rozdzielenie
    tych dwóch ról.
    A oszustwem nazywam system rezerwy częściowej przy braku bankowości
    depozytowej.

    >Natomiast skoro banki są obecnie przedsiębiorstwami inwestycyjnymi i
    >pożyczają od ludzi pieniądze to gdzie tu oszustwo ?

    w zapewnieniu, że zwrócą każdy wkłąd każdemu na każde żądanie.

    >Rothbardyści potrafią jedynie snuć teorie jak by tu zmusić innych
    >ludzi, żeby postępowali wg ich absurdalnych dogmatów.

    ROTFL. Zmuszaniem nazywasz dwa systemy do wyboru a wolnością jeden
    system, którego wadę (IMHO dyskwalifikującą) sam zauważasz?

    Jeszcze jedno pytanie: jakie widzisz zalety rezerwy częściowej w
    porównaniu z systemem bankowości inwestycyjnej bez "cudownego
    pomnażania" pieniądza?
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski