    From: root <r...@v...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.wgpw
    Subject: Re: Polityka energetyczna Wielkiej Brytanii
    Date: Fri, 27 May 2011 17:11:58 +0200
    <iro1ka$8lt$1@inews.gazeta.pl> <t...@4...net>
    <iro5en$lnq$1@inews.gazeta.pl>
    <a...@c...googlegroups.com>
    <irobav$ai5$1@inews.gazeta.pl> <irobv8$bn9$1@inews.gazeta.pl>
    <yrezjonpu1yy$.14o90y9fxpdbt$.dlg@40tude.net>
    <irod1u$f7c$1@inews.gazeta.pl>

    Dnia Fri, 27 May 2011 16:38:54 +0200, totus napisał(a):

    > Gdzie pieprze? Wydobycie węgla w Polsce jest rentowne w kopalniach
    > państwowych? Krótkie pytanie. Krótka odpowiedź.

    Staram Ci się odpowiedziec: i tak i nie. Tak - bo węgiel sprzedawany jest z
    bardzo dużymi marżami, nie - bo kopalnie są nierówne (mnają węgiel różnej
    jakości)ale należą do tego samego holdingu. Jedna kopalnia (np. Wujek w
    Katowicach) pracuje czasem na inne (nie wymienie bo nie chce nikogo
    obrażić). To politycy narzucili kopalniom holdingi. Gdyby naprawdę
    sprywatyzować kopalnie, byłyby one i opłacalne a cena węgla by spadła
    przynajmniej 20-30%.
    Powtórzę jeszczee raz: nikogo nie interesuje co mówi Warszawa. Nikt nie
    zgodzi się na prywatyzację w której pieniądze zostaną wytransferowane do SP
    a kopalnie z gorszym węglem miałby przez to upaść a ludzie zmuszeni by byli
    do zbierania złomu. Kopalnie z gorszym weglem muszą być dokapitalizowane z
    prywatyzacji po to by mogły choćby wydobywać głębiej. Po czym możnaby
    korzystnie sprywatyzować równiez te gorsze kopalnie.

    Nie znam już cen bo wyleciałem z obiegu. Ale nie tak dawno (10 lat temu?)
    cena węgla kupowana z kopalni przez zwykłego śmiertelnika (o ile udało mu
    się dostać do kopalni) to 300zł. Cena tego samego węgla kupowana od
    pośrednika to od 600zł wzwyż zależności od pory roku. I to tutaj na śląsku.
    Oczywiście to nie oznacza rentowności ale wskazuje na możliwe marże.
    Spróbuj też Ty osobiście pojechać na Śląsk i kupić węgiel bezpośrednio z
    kopalni. Jeśli stracisz tylko zęby stojąc w 3dniowej kolejce to będzie
    sukces, jeśli zostaniesz tylko wyśmiany to będziesz mógł powiedzieć żeś
    urodzony w czepku. Węgiel to towar deficytowy. Czy takie zarządzanie
    biznesem w kopalniach jest normalne?