eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiczy obecny system finansowy Kanady (i Polski) jest niedorzeczny? › Re: czy obecny system finansowy Kanady (i Polski) jest niedorzeczny?
  • Data: 2005-12-09 20:47:44
    Temat: Re: czy obecny system finansowy Kanady (i Polski) jest niedorzeczny?
    Od: Jurek Wawro <j...@W...tenar.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Catbert napisał(a):

> [...]

    sorry - trochę mnie poniosło
    mogę zrozumieć nawet to, że ktoś wypowiadający się tutaj nie wie
    na czym polega kreowanie pieniądza w systemie bankowym.
    Ale nie potrafię zrozumieć powtarzania bzdur w odpowiedzi
    na próby wyjaśnienia.
    Miałem zamiar zakończyc dyskusję na powyższej wypowiedzi
    (nazwanie mnie trollem w tej sytuacji jest śmieszne).
    Ponieważ jednak temat jest ciekawy - zdecydowałem się
    odpowiadać na merytoryczne wypowiedzi, prezentujące
    jaki taki poziom.

    > Mam pytanie w kwestii technicznej - zakładając, że Twoje rozumowanie
    > jest poprawne - czy istnieje granica, do której może bez konsekwencji
    > zadłużyć się w banku centralnym budżet? [...]

    Oczywiście, że istnieje. Jej wyznaczenie nie jest łatwe - tak jak
    wyznaczenie granicy do której rząd może zadłużac się w banku komercyjnym.
    W komentowanym tekście nie chodzi o to, by drukować puste pieniądze,
    tylko o to, by w większym stopniu w procesie kreowania pieniądza
    uczestniczył bank centralny.
    Przy okazji można się zastanowić nad tym, czy kryteria oceny
    inwestycji stosowane przez bamk centralny powinny być takie
    same, jak w przyadku banków komercyjnych (ale to sprawa drugorzędna).
    Moim zdaniem - nie. Podałem przykład (z inwestycją w infrastrukturę
    teleinformatyczną). Uważam, że inwestycje rządowe nalezy rozumieć
    nieco inaczej, niż w odniesieniu do przedsiębiorstw.
    Inwestycją może być przeznaczanie środków na rozwój szkolnictwa
    Doskonały przykład: wieloletnie inwestycje Indii w kształcenie
    informatyków - żaden komercyjny bank by tego nie sfinansował.
    Ale te działania przyczyniły się do tego, że Indie są obecnie
    prawdopodobnie jedną z największych potęg w dziedzinie
    programowania komputerów, co niewątpliwie stwarza dogodne warunki
    rozwoju kraju.
    Inwestycją nie są oczywiście pieniądze wydawane na pensje dla
    urzędników. Osobiście nie wydawałbym takze pieniędzy na budowę
    autostrad (bo nas na to nie stac), ani na zborjenia (bo się
    na wojnę nie wybieram).

    Jurek