    From: "MK" <m...@i...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: [prnews] BIK nie może pobierać opłaty za wysłanie raportu
    Date: Tue, 4 Aug 2009 19:10:07 +0200
    Sender: a...@h...jmdi.pl

    "Filip Lach" <f...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote in message
    news:h593cc$d4k$1@inews.gazeta.pl...

    > I tu pytanie, czy administratorem danych jest BIK, czy banki. Bo jeśli
    > BIK, to
    > z tego orzeczenia wynika, że BIK nie może stwierdzić, że modyfikacji
    > danych
    > mogą dokonywać jedynie banki. I to było to, co zwróciło moją uwagę w tym
    > artykule.

    BIK podaje na swojej WWW

    Na jakiej podstawie pobierana jest opłata za przesłanie raportu?
    Jako administrator danych osobowych (przekazanych przez banki i SKOK-i),
    Biuro Informacji Kredytowej zobowiązane jest na podstawie Ustawy o
    ochronie danych osobowych do udostępniania osobom, których dane dotyczą,
    informacji określonych w art. 32 tej ustawy i taki obowiązek Biuro
    Informacji Kredytowej wypełnia, udostępniając na życzenie zainteresowanych
    podmiotów tzw. Raport STANDARD. Jest to wydruk zawierający informacje
    wymagane przez art. 32 ustawy. Każdy, kto zgłosi się do naszego Biura
    Obsługi Klienta w Warszawie przy ul. Postępu 17A Raport STANDARD otrzyma
    bezpłatnie, w ustawowo przewidzianym terminie, czyli w ciągu 30 dni od
    złożenia wniosku i nie częściej niż raz na 6 miesięcy. Jeżeli jednak dana
    osoba chciałaby, aby Raport STANDARD został przesłany za pośrednictwem
    Poczty Polskiej, to jest to specjalna, dodatkowa i niestandardowa usługa,
    wymagająca poniesienia określonych kosztów przez administratora danych
    (koszty: zapakowania, kopert, nadruków, obsługi pocztowej, itp.). Ustawa o
    ochronie danych osobowych nie nakłada na administratora danych obowiązku
    świadczenia takich usług, tym bardziej nie ma więc obowiązku świadczenia ich
    nieodpłatnie. Wprowadzona przez BIK opłata za wysyłkę Raportu STANDARD
    stanowi jedynie zryczałtowana wielkość wspomnianych wyżej kosztów oraz
    uiszczanej przez BIK opłaty pocztowej. Podobne opłaty (nawet większe)
    pobierają standardowo inne działające na rynku biura, np. biura informacji
    gospodarczej.

    Zgadzam sie z Toba... BIK powinien wszczac dzialania wyjasniajace po
    powzieciu informacji o bledach w administrowanej przez niego bazie danych.
    Klient-konsument nie moze sam ustalic z czyjej winy bledne dane zostaly
    umieszczone w BIK. Mysle, ze sprawa niedlugo wroci, ale juz pod katem samej
    bazy a nie oplat pobieranych za mozliwosc sprawdzenia danych i korekty
    blednych danych.

    MK