  • Data: 2012-04-20 13:27:02
    Temat: Re: Kiedy w Polsce powstanie nowa ultraliberalna partia ?
    Od: zażółcony <r...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2012-04-20 12:23, totus pisze:

    > bezrobocie w USA i w Europie generowane jest przez polityków, którzy
    > regulują rynek pracy. Zupełnie mnie nie zaskakuje duże bezrobocie wśród
    > młodych w Polce, gdy występuje płaca minimalna. Oraz bezrobocie wśród
    > starych, gdy ich nie można zwolnić. Kto chce mieć pracownika, którego nie
    > można zwolnić? Kto chce mieć pracownika, któremu trzeba płacić więcej niż
    > jego praca jest warta?
    > Socjalistyczny rząd Schroedera zniósł płace minimalną w Niemczech. I taka
    > nieprzyjemna koincydencja. W Niemczech jest najniższe bezrobocie w Europie.
> [...]

    Pana poglądy widzę, są wręcz podręcznikowe.
    Niemcy zawsze sobie dobrze radzili, mają to "we krwi". Nie, żeby nie
    było w tym jakiegoś wzorca do naśladowania - owszem, jest. Obawiam się
    jednak, że to nie jest kwestia wyłącznie właściwie skonstruowanej głowy,
    ale sprawa dużo bardziej organiczna.

    Ja Panu opowiem coś o moim ojcu. Wpierw jednak zajrzę do podręcznika
    do tego nieszczęsnego 'rynku doskonałego', gdzie są zdefiniowane tzw.
    równowagi. Np. ma pan zdefiniowaną 'równowagę przestrzenną', czyli
    sytuację, kiedy podaż i popyt równoważą się w taki sposób, że konsumenci
    nie muszą podróżować.
    http://www.eit-centrum.waw.pl/analiza-rynek-doskonal
    y-cechy-rynku-doskonalego/
    Szkoda, że nie wspomniano tu o konieczności podróżowania producentów.

    U mojego ojca na wsi sytuacja obecnie jest taka: pytam się go,
    co tam słychać w gospodarstwach, co się zmienia. Ojciec mówi,
    że kiedyś było we wsi 100 gospodarzy i było ok. Teraz jest
    dwóch.
    Już się ciśnie: oto, co państwo zrobiło z gospodarką, masa ziemi
    leży odłogiem, bo nie opłaca się jej uprawiać.
    No i mylny wniosek ! Ziemia jest tam uprawiana
    - przez tych dwóch gospodarzy. To się nazywa właśnie
    podniesienie efektywności - dwóch bogatych chłopa z nowoczesnymi
    maszynami i przy MINIMALNYM udziale innych ludzi jest w stanie
    obrobić całość.

    Reszta ludzi albo uciekła, albo kombinuje, a najczęściej
    po prostu bieduje, trudno właściwie powiedzieć, z czego żyją.
    Jedno jest pewne - ich praca jest 'poza obiegiem gospodarczym'.
    Hodują coś tam dla siebie, ale pracy włączającej w ogólny
    obieg po prostu NIE MA. I nikt jej tam nie stworzy - no
    bo do czego mu Ci chłopi ? Reasumując: równowaga przestrzenna
    to fikcja, totalna utopia. Bezrobocie strukturalne to nie jest
    to samo, co bezrobocie napędzane socjalem.