  • Data: 2014-06-17 23:05:18
    Temat: Re: Rostkowski oberwał Belką
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F." 539f267f$0$2353$6...@n...neostrada.pl

    > No i jest odpowiedz Belki

    > http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,16161297,Belka_o
    _podsluchach__To_troska_o_panstwo__nie_zamach.html

    > "Przypomnę, że w 2012 r. wypowiedziałem się na ten temat publicznie, gdy minister
    Jacek Rostowski w tygodniku "Newsweek",
    > stwierdził, że NBP powinien kupować obligacje rządowe. Odpowiedziałem, że to nie
    jest ani właściwy sposób komunikowania się
    > ministra finansów z szefem NBP, ani nie jest to możliwe w obecnej sytuacji.

    Czy to znaczy, że brakuje chętnych na obligacje państwa polskiego?

    > Ale w rozmowie z ministrem Sienkiewiczem wyjaśniłem, że teoretycznie NBP posiada
    pewne instrumenty. Jeśli kraj posiada własną
    > walutę, nad którą ma kontrolę, i dług ma nominowany w tej walucie, to nie musi
    bankrutować, nawet jeśli w budżecie nie ma
    > pieniędzy na bieżącą obsługę długu.

    Po prostu zwiększa obroty drukarni. ;)

    > Bank centralny może w takiej sytuacji pomóc rządowi, kupując na przykład obligacje
    na wtórnym rynku. Ale musi wtedy postawić
    > twarde warunki. Podobnie robi Międzynarodowy Fundusz Walutowy - pożycza zadłużonemu
    rządowi, jednocześnie stawiając twarde warunki
    > dotyczące obniżenia długu i reform.

    I te twarde warunki to szafot dla Vincentego?

    MBelka zauważa -- ten rządzi, kto ma pieniądze.
    Bank pożycza, ale w zamian rzą nie dopuszcza
    eurosceptków do urn wyborczych. ;)

    > Uznałem, że w takiej sytuacji lepiej byłoby, gdyby na czele Ministerstwa Finansów
    stał apolityczny fachowiec, a nie zaangażowany w
    > bieżącą politykę Jacek Rostowski.

    Czyli jednak mówił slangiem...

    > Powiedziałem też, że partnerem do rozmów z szefem NBP powinien w sytuacji
    kryzysowej być premier,

    Premier nie chciał wpaść w wilcze doły, dlatego wysłał lekką jazdę na zwiad.

    > a nie tylko minister finansów.

    Przecież Sienkiewicz nie był ministrem finansów.

    > Rozmawialiśmy o czarnych scenariuszach, które nam nie zagrażają, ale które trzeba
    brać pod uwagę.
    > Pamiętajmy, że NBP zgodnie z ustawą ma działać na rzecz stabilności systemu
    finansowego "

    > "Czy NBP pomógł rządowi sfinansować deficyt?

    Ktoś pomógł...

    > - NBP przekazuje zgodnie z ustawą zysk do budżetu. W 2012 r. zysk wyniósł kilka
    miliardów złotych i taka suma zasiliła budżet w
    > roku 2013.

    Ponoć w 2013 nie było zysków. Pisałem o tym na grupie.

    > Nie było w tym niczego nadzwyczajnego. W roku ubiegłym NBP nie wypracował zysku,

    O właśnie!!!

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'