    From: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: mBank żondzi
    Date: Sun, 27 Jun 2010 19:41:00 +0200
    <hvt1hk$17j$1@news.onet.pl> <hvt1n9$1oq$1@news.onet.pl>
    <hvt39s$65q$1@news.onet.pl> <hvt3s4$7su$1@news.onet.pl>
    <hvtk21$po6$1@news.onet.pl> <4c2255e4$0$17085$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@k...kojer> <hvvdg6$3st$2@news.onet.pl>
    <1trq3gq0dtgnz$.dlg@kojer.kojer> <i004vc$ic6$1@news.onet.pl>
    <1hpd7f0xsp9v9$.dlg@kojer.kojer> <i01qii$hei$1@news.onet.pl>
    <vh0ycid4xyoz$.dlg@kojer.kojer> <i02204$9ul$1@news.onet.pl>
    <1h4k6bt60k0ws$.dlg@kojer.kojer> <i04g8u$8eb$1@news.onet.pl>
    <10zjuothrfx0o$.dlg@kojer.kojer> <i07bhn$v3t$1@news.onet.pl>
    <1bmtfi1hhsqvm$.dlg@kojer.kojer>

    W dniu 2010-06-27 14:08, Robert Kois pisze:
    > Ależ są rozliczane bez udziału człowieka. To ty masz problem bo wymagasz od
    > historii transakcji czegoś do czego nie została ona zaprojektowana. Jeszcze
    > raz, bo chyba nie rozumiesz o czym rozmawiamy. Elixir nie został
    > zaprojektowany do prowadzenia rozliczeń i ewidencji przez ostatecznego
    > odbiorcę przelewów, to system rozliczeniowy dla banków.

    Co nie przeszkadza, że gdyby nie psuł danych, to by nie szkodziło tej
    funkcji.

    > Znaczy beznadziejnie zaprojektowali to, że nie chce ci się samemu prowadzić
    > rozliczeń?

    Argument od czapy. Jak w Inteligo historia była tylko 3 miesiące wstecz,
    to była idealnie zaprojektowana tylko mi się nie chciało notować wstecz
    i wybrałem mBank. A jakby np. jakiś bank uznał, że nie udostępnia
    historii wcale, to też byłoby idealnie zaprojektowane, tylko ja za dużo
    wymagam.

    Jeżeli SZBD nie pozwala zrobić zestawienia, to jest to zły system.
    I to czy mi się chce zatrudniać referenta d/s wklepywania w mój system
    to sprawa poboczna.

    > Myśle, że za odpowiednią kwotę jakiś bank ci coś takiego udostępni. Jak
    > będziesz miał odpowiednie obroty to pewnie zrobią dedykowane rozwiązania
    > dla ciebie (pewnie są robione takie rzeczy pod odpowiednio duzych
    > klientów).

    Ale po co dedykowane? Zwłaszcza, że mBank podział na pola już ma, wbrew
    temu co twierdziłeś. Czyli jednak banki chyba się jakoś dogadały albo
    mają w mBanku bardzo dobry parser.

    > Ale dlaczego wymagasz tego od elixiru? Bank dostaje na nazwę nadawcy 4
    > linie po 35 znaków.

    Czyli bardzo dobrze.

    Linia 1: Nazwa, część 1.
    Linia 2: Nazwa, część 2.
    Linia 3: Ulica
    Linia 4: Kod i Miejscowość

    Nie trzeba przerabiać protokołu. Technicznie już wszystko jest i chyba
    nawet jest wykorzystywane, skoro to działa.

    O ile wiem (nie chce mi się sprawdzać) średnik nie jest
    > znakiem niedozwolonym. Namów wszystkie banki by je wstawiały.

    No wreszcie załapałeś ! Bezkosztowo, wystarczy się tylko umówić.

    > Co nie zmieni
    > faktu, że nadal nie bardzo wiadomo co w danym polu będzie.

    Jeżeli się umówią (co chyba już nastąpiło, skoro mój mBank ma to
    podzielone na właściwe kawałki) co do kolejności, to wiadomo.

    > Pokaż jak w tej chwili wprowadzić to co proponujesz zerowym kosztem.

    Sam pokazałeś.

    Wersja 1: Uznajemy całe pole jako jeden ciąg i dzielimy go sobie
    wewnętrznie jakimś znakiem umownym oraz umawiamy się co do kolejności pól.

    Wersja 2: Tak, jak podałem, każda linia ma znaczenie

    > Zerowym po stronie KIRu i po stronie banków.

    Ależ proszę. KIR nawet nie zauważa różnicy. Banki niedostosowane
    również. Kolejne banki dostosowują się przy okazji, w miarę modyfikacji
    systemów.

    Co zresztą chyba już nastąpiło.

    > Nie upraszczają, to co proponujesz mogłoby działać gdyby struktura danych
    > we wszystkich bazach bankowych była jednakowa. Nie jest.

    A jakie inne mają? Układ danych w Polsce jest dość typowy. Nie sądzę,
    żeby któryś bank jakoś cudował inaczej. Najwyżej będzie niezgodny z ver.
    2, a całość odbędzie się tak, jak odbywa teraz.

    > Dostosowanie nie
    > jest darmowe. Ba, w wielu przypadkach mogłoby być bardzo kosztowne.

    Dodanie separatora przy kolejnych przeróbkach to jednorazowy koszt i
    naprawdę niewielki. Jego wyłapanie nieco większy, ale również jest to
    bez wpływu na dalsze działanie systemu, więc przy okazji, jednorazowo
    można spokojnie strzelić.

    > Technicznie nie jest. Oczywiście wymagane byłyby centra pośredniczące (tak
    > jak teraz) ale jest to do zrobienia.

    No jest do zrobienia, ale technicznie jest to skomplikowane i bardzo
    kosztowne.

    > Zrobią, jak będzie odpowiednio duże zapotrzebowanie (patrz rozwiązanie
    > angielskie o którym ktoś tu kiedyś pisał).

    Nie kojarzę, jakie są rozwiązania tamże?

    > NIE IDZIE ELIXIREM! Idzie w godzinach sesji elixirowych. Dlaczego nie ma
    > online pytaj władz banku.

    No jak widać powód jakiś jest. Podejrzewam, że prawno-księgowy.

    > Od tego jest KIR, robiłby to samo w ramach przelewów online.

    Biorąc pod uwagę skomplikowanie zadania i różnice pomiędzy terminami
    sesji wychodzących i przychodzących, to nie jest to takie proste.

    > Jest cała masa
    > poważniejszych problemów niż to co wymieniasz.

    Pewnie tak, dlatego słabo to widzę.

    > A ktoś obiecywał, że takie przelewy będą za darmo?

    No więc pewnie większość woli jednak tanio lub za darmo i 3 razy
    dziennie niż drogo natychmiastowo.

    > Nie robi.

    Wyciąłeś o kurierach, to się wypchaj.

    > No ale to nadal kieruj do mbanku. Tak btw to ciesz się, że na zestawieniu
    > transakcji ten numer rachunku masz, część banków go nie daje.
    > Zajrzałem do eurobanku, jest jeszcze gorzej :)
    > Wygląda to tak:

    Eurobank to w ogóle nie jest bank, tylko targowiskowa zabawka w
    landrynkowej kolorystyce.

    > 28-04-2010;28-04-2010;Przelew przychodzący zewnętrzny NAZWA FIRMY S.A.ULICA
    > 10002-486 WARSZAWAWynagrodzenie za kwiecień 2010 ;KWOTA PLN;SALDO PLN;
    >
    > tak nie ma podziału pomiędzy nazwą, ulicą, tytułem (nawet spacji nie ma), w
    > pdfie przynajmniej entery są :)

    No wiec właśnie. Zastanawiam się, kto im systemy pisze...
    > [ciach]
    > A teraz dostosujdo tego wszystkie banki i KIR.

    KIRu nie trzeba, a banki się mogą dostosowywać sukcesywnie.

    > I jakoś żyłeś.

    Tak, żyłem również bez internetu, bez konta, bez samochodu, bez żony i
    bez łysiny i dużego brzuszka.

    Dyskusję o jakości czegokolwiek uznaję za bezsensowną przy argumentach
    ,,kiedyś tego nie było i ludzie żyli''.

    > Ale ty sugerujesz, że coś jest zjebane bo nie robi rzeczy do których nie
    > było projektowane.

    Owszem. Podobnie jak skopano wiele protokołów sieciowych. Ale jakoś nie
    machnięto ręką i je poprawiono. I nawet Onet się ugiął niedawno i już
    umożliwia szyfrowane transmisje poczty.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek