  • Data: 2011-05-20 14:35:45
    Temat: Re: Komentarze giełdowe - alternatywne spojrzenie
    Od: root <r...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > W kwestii oceny przydatności metod statystycznych do wyjaśniania
    > rzeczywistości mam odmienny pogląd. Nie podoba Ci się statystyka,
    > bo istnieje w świecie cała masa przypadkowych i kompletnie debilnych
    > korelacji. To prawda, ale IMHO wszystkie takie durne korelacje
    > z czasem się rozejdą ( i pojawią się nowe ), a te prawdziwe będą trwać
    > wiecznie. :-)

    Gdyby takie było to proste to już by zniknęły :)

    >Pomyśl jak miałaby bez metod statystycznych funkcjonować
    > na przykład farmakologia.
    >
    > pozdr.
    > sys29

    To prawda durne korelacje sa główną przyczyną dyskwalifikującą ją do
    wyjaśniania. Ale to nie dyskwalifikuje tych metod do innych celów. Opis
    dyfuzji atramentu w wodzie opisuje się jako random walk i daje to
    rewelacyjnie dobre wyniki na poziomie makro. Czy to oznacza ze molekuły
    molekuły atramentu i wody oddziaływują przypadkowo?

    Jeśli człowiek potrafi oddzielić sprawiające wrażenie przypadkowości
    zachowanie dużych złożonych układów od czynników rzeczywiscie rządzącymi
    tymi zachowaniami, wszystko jest OK. Gorzej jeśli człowiek sądzi, że ruch
    ceny w górę jest powodowany odbiciem się od jakiejś linii na ekranie
    komputera albo koniunkcją Jowisza i Plutona.
    Mimo to, ta świadomość nic nie daje. Nie mamy narzędzi. Matematyka jest na
    wczesnym etapie rozwoju i nie umożliwia nam liczenia złożonych układów.
    Symulacje komputerowe są lepsze ale też istnieją ograniczenia. Jesteśmy
    skazani trochę na statystykę, trochę na teorię chaosu a trochę na intuicję.

    W tym sensie (naszej niewiedzy i braku narzędzi) gra na giełdzie to jest
    totolotek: choćby nie wiem z jakim trendem milibyśmy do czynienia nigdy nie
    wiadomo czy za węgłem nie czai się mega-korekta ;)