  • Data: 2011-11-16 08:05:09
    Temat: Re: Lokata w USD - najwyzej oprocentowana
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 15 Nov 2011 22:25:35 +0000 (UTC), "Clegan"
    <c...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote:

    >Zaprzeczasz sam sobie - najpierw piszesz, że 100% rezerwa chroni przed
    >nadmiernym zadłużaniem, a potem okazuje się że nawet wtedy państwo może się
    >nadmiernie zadłużyć i zbankrutować.

    niekoniecznie, jeśli okaże się, że porównanie dzisiejszego długu
    Francji czy Hiszpanii wychodzi "korzystnie" w stosunku do tego, przy
    jakim poziomie zadłużenia było 9 dotychczasowych bankructw pierwszego
    i 18 drugiego kraju.

    >I jak ktoś zbankrutuje to wierzyciele nie odzyskują niczego albo mało -
    >ponownie pokrycie nie ma tu nic do rzeczy.

    IMHO mylisz się, bo właśnie to, ile odzyskają wierzyciele zależy od
    tego, jak bardzo "pod kreską" jest dłużnik. Jeśli doprowadzimy do
    plajty kogoś zadłużonego na powiedzmy dwukrotność majątku - strracimy
    połowę, ale jeśli upadek nastąpi przy znacznie większym zadłużeniu, to
    "wtopa" wierzyciela będzie odpowiednio głębsza.

    Pytanie: ile majątku ma Polska albo np. Francja, Hiszpania, Włochy,
    Grecja lub USA? Da się to jakoś oszacować?

    >Przecież ta wierzytelność spełnia funkcję pieniądza - dokładnie tak jak
    >obecnie pieniądz bankowy. Jedyna różnica dotyczy dyskontowania, natomiast z
    >punktu widzenia kreacji pieniądza między lokatą w systemie rezerwy 100% a
    >obecnymi depozytami bankowymi nie ma różnic.

    tylko wtedy miałbyś rację, gdyby te kwity były powszechnie
    akceptowane. A wcale nie musi tak być. Prawdę mówiąc nie widzę
    przewagi takich kwitów pochodzących od różnych wierzycieli nad
    pieniądzem z kruszcu.

    >Nadal nie rozumiesz konstrukcji prawnej. Depozyt nieprawidłowy (czyli to co
    >krytykujesz) jest pod względem prawnym pożyczką, bowiem dochodzi do
    >przeniesienia własności deponowanej gotówki. Jest to dokładnie taka sama
    >sytuacja jak opisana przeze mnie wyżej roczna lokata.

    tym bardziej jest to argument przemawiający za tym, że potwierdzenia
    pożyczek nie mają szans stać się pieniądzem (z powodu ryzyka
    niewypłacalności pożyczającego).

    >A obecnie sklepikarze przyjmują masowo takie pieniądze. Twój system różni się
    >jedynie dodatkową komplikacją w postaci dyskonta. Czyli mamy to samo co teraz
    >tylko gorzej.
    >Przymusowa rezerwa 100% jest wyjątkowo głupim wynalazkiem.

    Rezerwa częściowa jest wyjątkowo oszukańczym wynalazkiem. IMHO głupim
    też, ale to już zależy od punktu siedzenia.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski