  • Data: 2011-11-24 18:00:45
    Temat: Re: Lokata w USD - najwyzej oprocentowana
    Od: Clegan <c...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 24 Lis, 09:37, Jarek Andrzejewski <p...@g...com> wrote:

    > mam uzmysłowić, że jest różnica w zaufaniu, jakim darzymy NBP i inne
    > banki. Ty twierdzisz, że bez problemu będą używane jako pieniądz
    > pokwitowania róznych banków, a ja - że niekoniecznie "bez problemu".
    OMG - przecież obecnie tak jest, masz roszczenie do swojego banku o
    wypłatę gotówki. Istnienie NBP powoduje zwiększenie zaufania do
    systemu bankowego i tym samym większą akcję kredytową niż gdyby bc nie
    było. To nie zmienia faktu, że przelew/płatność kartą dotyczy czyjejś
    wierzytelności względem banku komercyjnego.

    > ja uważam, że w fakcie, że kreacja jest bez związku z produkcją i
    > pracą - a wynika tylko z decyzji rządzących.
    Dodruk gotówki - zgadzam się, bo to zwyczajna kradzież.
    Kreacji pieniądz dłużnego dokonuje deponent i kredytobiorca
    dobrowolnymi umowami, zatem w tym punkcie się nie zgadzam.

    > Pomijasz istotny fakt, na który już zwróciłem uwagę: w 1963 roku dolar
    > był wymienialny na złoto.
    To nie ma znaczenia - wtedy jak i dziś istniał system rezerwy
    częściowej. Rothbard zamiast analizować umowę łączącą deponenta z
    bankiem przeprowadza jakieś ogólne wywody w stylu "ja wiem
    najlepiej".

    > Moim zdaniem nie pomija:
    Mnie chodziło o to, że rozwiązanie zaproponowane przez Rothbarda tego
    problemu nie rozwiązuje, bowiem dotyczy tylko depozytów płatnych na
    żądanie pomijając lokaty.
    Proste pytanie ilustrujące problem: czy z lokaty 6-miesiecznej można
    sfinansować kredyt 2-letni ?

    > To cytat z regulaminu BGŻ.
    > Czy wierzysz w to, że wszystkie rachunki "płatne na każde żądanie"
    > mają pokrycie w 100% czy może jednak BGŻ odprowadza jedynie
    > obowiązkową część?
    A co ma moja wiara do rzeczy ? Mamy kodeks cywilny - zob. sobie na
    art. 845 w zw. z art. Art. 720. § 1 i mamy klarowną sytuację: depozyty
    bankowe nie muszą być pokryte w 100% gotówką.