    From: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Złoto?
    Date: Wed, 12 Jun 2013 14:29:30 +0200
    <6...@4...com>
    <kp81r6$nqo$1@node1.news.atman.pl>

    On Tue, 11 Jun 2013 22:37:58 +0200, Andrzej Lawa
    <a...@l...com> wrote:

    >Jest kilka, które można podciągnąć - chociażby 69KW oraz 137KK.
    >Prywatnie nie zgadzam się z taką interpretacją, ale cóż...

    "Art. 69. [KW] Kto umyślnie niszczy, uszkadza, usuwa lub w inny sposób
    czyni bezskutecznymi znaki umieszczone przez organ państwowy w celu
    stwierdzenia tożsamości przedmiotu, zamknięcia go lub poddania
    rozporządzeniu władzy, /.../"

    Tu chodzi o tożsamość, czyli co najwyżej numer na opakowaniu mógłby
    się "łapać", bo żadna z cech wybitych na monecie nie mówi nic o jej
    tożsamości, a co najwyżej o rodzaju.
    No i zgięcie monety wcale IMHO nie niszczy, nie uszkadza, nie usuwa
    ani w inny sposób nie czyni bezskutecznymi znaków wybitych na monecie.

    "Art. 137. [KK] § 1. Kto publicznie znieważa, niszczy, uszkadza lub
    usuwa godło, sztandar, chorągiew, banderę, flagę lub inny znak
    państwowy,/.../"

    Warunek: publicznie. I czy zgięcie monety jest znieważeniem,
    niszczeniem lub uszkodzeniem godła? Jak bandera łopocze na wietrze
    (wyginając godło) , to też karze się tego, kto jej nie umieścił w
    sposób uniemożliwiający ten hańbiący łopot? :-)

    >Tak. Ale są tylko zwykłym towarem, jak każdy inny. A nie świętym
    >przedmiotem o z niebios nadanej bezwzględnej wartości ;)

    ależ własnie dlatego, że są towarem, to są wartościowe.
    Złoto ma przewagę nad bawełną, bo można je dowolnie łączyć i dzielić i
    nie traci właściwości z upływam czasu i dlatego pewnie w skarbcach są
    sztabki, a nie bele :-)
    A dolar czy złotówka nie są ani świętym darem niebios _ani_ nie mają
    żadnej wartości jako towar choćby w najmniejszym stopniu porównywalnej
    z ich nominałem.

    >A dlaczego nie miedź, która w ostatnim roku spadła tylko o 2,71% a nie
    >13,03% jak złoto?

    bo jest ponad 6000 razy cięższa w stosunku do wartości.
    Poza tym złoto jest nieporównywanie trwalsze.

    Przyznaję: przeoczyłem "lokaty" i moja odpowiedź (że 50% dotyczyła
    "błyskotek").

    http://zlotoisrebro.blox.pl/2013/01/Ile-zlota-jest-n
    a-swiecie.html