    From: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Złoto?
    Date: Wed, 12 Jun 2013 14:50:57 +0200
    <kp816c$d3d$1@node2.news.atman.pl>

    On Tue, 11 Jun 2013 22:26:52 +0200, Andrzej Lawa
    <a...@l...com> wrote:

    >Mowa jest o hipotetycznym scenariuszu, którego celem ma być dewaluacja
    >złota. Podrzucam adekwatne nagłówki prasowe ;)

    książkę napisz. Różne SciFi i nie-tak-całkiem-Sci Fi się sprzedają :-)

    >Żeby oczywiście kupić je tanio a potem znowu zrobić panikę w drugą
    >stronę i drogo je sprzedać.

    ooo, sensownie piszesz. Sam przyznajesz, że złoto nie straci wartości,
    a jedynie "otrząsanie leszczy" nastąpi.

    >A bez metafor?

    To ludzie podejmują decyzje (w obecnych państwach niestety w bardzo
    dużym stopniu nieoptymalne decyzje niewielkiej części wpływają na
    życie wielu innych) i to ludziom powodzi się dobrze lub źle. Ogólna
    gospodarka to jakiś statystyczny twór. Są tylko decyzje poszczególnych
    ludzi i ich skutki (ok, i nieprzewidywalna przyroda też).

    >Kapitału?

    tak. Gdybym dziś postanowił spieniężyć jego kawałek, to żeby w banku
    zyskać tyle samo musiałbym dostać oprocentowanie rzędu 17%.
    Obliczenie uwzględnia zakup i sprzedaż "bielika" w NBP (czyli z ok.
    15% marży; na wolnym rynku można dostać trochę więcej).

    >Też nie. Ale to ty proponujesz strategię bogacenia i w ten sposób
    >wykarmienia rodziny poprzez gromadzenie rzeczy niejadalnych.

    ależ skąd. Nie pisałem o bogaceniu się, a jedynie o ochronie stanu
    posiadania przed pazernością rządów psujących pieniądz.

    >Wolny kraj. Jeśli złotem spekulujesz - jest to taka sama zabawa, jak gra
    >w akcje czy waluty. Albo aluminium czy miedź.

    tak, gdybym spekulował to tak by było. A co _robię_ - napisałem akapit
    wyżej.

    >Mhm. Np. Szwajcarzy. Niszczą i niszczą "dodrukowując" (do czego się
    >sprowadza gwarancja wymiany na określonym wymuszonym niższym poziomie) i
    >zniszczyć nie mogą. Dlaczego? I dlaczego to robią, hmm?

    bo się mylą sądząc, że mocniejsza waluta jest niekorzystna dla jej
    posiadaczy i państwa emitenta (a poza tym wcale nie jestem przekonany
    czy "niszczą i niszczą"; wydaje mi się raczej, że poddali się trochę w
    tej wojnie, gdzie wygrywa ten, kto najbardziej zepsuje).
    Masz jakieś źródła mówiące, ile konkretnie dodrukowują (np. w
    porównaniu do znaych wielkości QE, QE2 i - szczególnie -
    QE-nieskończoność w wysokości $85 mld miesięcznie)?
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski