    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Złoto?
    Date: Wed, 12 Jun 2013 16:16:07 +0200
    <kp816c$d3d$1@node2.news.atman.pl>
    <r...@4...com>

    W dniu 12.06.2013 14:50, Jarek Andrzejewski pisze:

    > książkę napisz. Różne SciFi i nie-tak-całkiem-Sci Fi się sprzedają :-)

    Nie muszę. "Drzwi do lata" - łatwa synteza złota sprawiła, że złoto
    stało się tanie.

    > ooo, sensownie piszesz. Sam przyznajesz, że złoto nie straci wartości,
    > a jedynie "otrząsanie leszczy" nastąpi.

    Całkowicie nie straci, bo ma zastosowanie chociażby w przemyśle.

    Ale podlega fluktuacjom podobnie jak akcje, które w przypadku
    "uporczywie" ;) istniejących firm też nigdy nie stracą wartości całkowicie.

    > To ludzie podejmują decyzje (w obecnych państwach niestety w bardzo

    Ludzie oraz społeczeństwa.

    > dużym stopniu nieoptymalne decyzje niewielkiej części wpływają na
    > życie wielu innych) i to ludziom powodzi się dobrze lub źle. Ogólna

    Ludzie nie są izolowanymi wyspami. Jeśli komuś powodzi się lepiej, to
    może lepiej płacić za lepsze usługi podwykonawców. W rezultacie i im
    powodzi się lepiej. I tak dalej. W bogatym społeczeństwie biedak będzie
    miał lepiej niż stosunkowo bogaty w ledwie zipiącej gospodarce.

    > gospodarka to jakiś statystyczny twór. Są tylko decyzje poszczególnych
    > ludzi i ich skutki (ok, i nieprzewidywalna przyroda też).

    Cierpisz na solipsyzm. Społeczeństwo jest swoistym makroorganizmem i
    kondycja jego elementów wpływa na całość. I vice versa.

    > tak. Gdybym dziś postanowił spieniężyć jego kawałek, to żeby w banku
    > zyskać tyle samo musiałbym dostać oprocentowanie rzędu 17%.

    Wiele zależy od tego, kiedy kupowałeś.

    > Obliczenie uwzględnia zakup i sprzedaż "bielika" w NBP (czyli z ok.
    > 15% marży; na wolnym rynku można dostać trochę więcej).

    No i widzisz - jeśli kupujesz i sprzedajesz przy podobnej cenie tracisz
    dużo, bo są wysokie opłaty manipulacyjne.

    > ależ skąd. Nie pisałem o bogaceniu się, a jedynie o ochronie stanu
    > posiadania przed pazernością rządów psujących pieniądz.

    Histeryzujesz. Uświadom sobie, że pieniądz jest tylko i wyłącznie
    środkiem do podziału zasobów zgodnie z umiejętnością wykonywania
    cenionej przez innych pracy (przyjmijmy, że udzielanie pożyczek oraz
    inwestowanie to też praca). To tylko punkty w grze. A gra musi się
    toczyć. Ekonomia musi żyć i ludzie z podejście "smoczym" (zgromadzić i
    trzymać) są dla całości szkodliwi. Dlatego wszystkie obecne waluty mają
    "wbudowaną" inflację - żeby zniechęcić do nieruchomego trzymania.
    Pieniądz musi pracować.

    > tak, gdybym spekulował to tak by było. A co _robię_ - napisałem akapit
    > wyżej.

    Jeśli złoto traktujesz jako "absolutnie bezpieczną przystań", to jesteś
    tylko kolejnym frajerem do golenia.

    > bo się mylą sądząc, że mocniejsza waluta jest niekorzystna dla jej
    > posiadaczy i państwa emitenta (a poza tym wcale nie jestem przekonany

    No tak, ty jesteś najmądrzejszy - najwięksi szwajcarscy ekonomiści nie
    są godni butów ci pucować i powinni się ciebie słuchać ;->

    > czy "niszczą i niszczą"; wydaje mi się raczej, że poddali się trochę w
    > tej wojnie, gdzie wygrywa ten, kto najbardziej zepsuje).
    > Masz jakieś źródła mówiące, ile konkretnie dodrukowują (np. w
    > porównaniu do znaych wielkości QE, QE2 i - szczególnie -
    > QE-nieskończoność w wysokości $85 mld miesięcznie)?

    Przypuszczam, że tego typu dane wolą trzymać przy orderach ;)

    Zresztą sama groźba "dodruku" powoduje, że rynek sam grzecznie nie
    przekracza granicy, więc nie ma potrzeby "dodruku".