eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiBank odpowiada za sprawdzenie zgodności nr konta i danych właścicielaRe: Bank odpowiada za sprawdzenie zgodności nr konta i danych właściciela
  • Data: 2008-12-23 06:42:48
    Temat: Re: Bank odpowiada za sprawdzenie zgodności nr konta i danych właściciela
    Od: BK <b...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 23 Gru, 01:25, Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm> wrote:

    > Ponieważ ten wyrok jest sprzeczny ze zdrowym rozsądkiem i przypomina
    > wyroki ferowane za czasów komuny "na zamówienie społeczne".
    > Wina Urzędu Skarbowego nie podlega dyskusji, bo to US podał niewłaściwy
    > numer rachunku do przelewu, a tymczasem SN winą i odpowiedzialnością
    > obciążył bank!

    > Więc jeśli twierdzisz, że w innym przypadku wyrok byłby taki sam, to
    > podaj przykład wyroku w symetrycznym przypadku, czyli że osoba prywatna
    > należny podatek przelała na całkowicie niewłaściwy rachunek, a sąd uznał
> [...]

    Panowie, z calym szacunkeim, ale mam wrazenie, ze dyskusja jest z
    slepym o kolorach.

    Po pierwsze, czy nie uwazacie, ze aby dyskutowac o jakims wyroku
    fajnie by bylo go przeczytac? Bo widze, ze nie czytaliscie a bardzo
    chetnie komentujecie i oceniacie - nie znajac nawet tresci orzeczenia
    czy to SO czy SN.

    Po, druge, zacytuje wam cos z strony NBP moze to wam toche wyjasni
    sprawe.

    "Kto odpowiada za niewykonaną lub źle wykonaną dyspozycję? Bank może
    ponosić pełną odpowiedzialność odszkodowawczą. To jednak na klienci
    ciąży obowiązek wykazania, że bank naruszył umowę i na skutek tego
    klient poniósł określoną szkodę. Cała sytuacja komplikuje się, gdy w
    dyspozycje zaangażowanych było kilka banków. Wtedy, zgodnie z prawem
    bankowym każdy z tych banków ponosi solidarna odpowiedzialność wobec
    posiadacza rachunku za szkody spowodowane niewykonaniem lub
    nienależytym wykonaniem polecenia. Jeśli bank wykaże, że szkoda nie
    powstała z jego winy, może zwolnić się z odpowiedzialności."

    Tak bylo w Polsce od zawsze.

    Gdy wydamy dyspozycje i wksazemy obok numeru konta pelne dane odbiorcy
    to poprostu jedno z drugim powinno sie zgadzac. Jesli sie nie zgadza i
    kasa trafi do nieodpowiedniej osoby mamy pelne prawo domagac sie
    zwrotu tej kasy od tej osoby. Jesli nie da sie odzyskac tej kasy od
    tej osoby powstaje szkoda. Za szkode sa solidarnie odpowiedzialne
    banki biorace udzial w wykonywaniu dyspozycji.

    Tym razem banki byly dwa, dlatego po 50%. Pierwszy bank [NBP] ma
    umowe, ktora wylaczyla jego odpowiedzialnosc wzgledem US. Dlatego
    wyrok dotyczy jedynie BRE S.A.

    Tyle. Jak juz mowilem - sady orzekaly w Polsce od zawsze, dla zadnego
    prawnika zajmujacego sie bankowoscia nie jest to wyrok nowy,
    przelomowy. Taka linia orzecznictwa obowiazuje w naszym kraju i juz.

    Sprawa BRE trafila przed SN nie dlatego, ze BRE kwestionowal takie
    rozwiazanie. Tego zaden bank nie kwestionuje bo takie jest prawo w
    Polsce. BRE probowal sie wykrecic sugerujac, iz umowa NBP z US, w
    ktorej przewidziane bylo wylaczenie odpowiedzialnosci [z nie-
    konsumentem mozna zawrzec taka umowe] ma skutki takze dla BRE. Dlatego
    SN zajmowal sie sprawa i stwierdzil, iz umowa NBP z US nie rodzi
    skutkow, w postaci zwolnienia z odpowiedzialnosci, dla BRE, ktory
    odpowiada na normalnych zasadach.

    Tyle ;-)

    Jeszcze raz apel - zanim zaczniemy cos oceniac i wieszac na kims psy
    warto zapoznac sie chociaz z komentowanym orzeczeniem.

    Pozdrawiam i wesolych swiat :)