    From: marco <u...@s...net>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: ujemne oprocentowanie depozytow (Szwecja)
    Date: Wed, 02 Sep 2009 18:47:16 +0200
    <h7hhon$ac6$1@nemesis.news.neostrada.pl> <h7hiil$45t$1@srv.cyf-kr.edu.pl>
    <h7io8q$ofl$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <3...@f...googlegroups.com>
    <h7ipu4$ofm$1@news.onet.pl>
    <3...@o...googlegroups.com>
    <h7iui1$1d17$1@opal.icpnet.pl> <h7jtpk$4qu$1@news.onet.pl>
    <h7l4lh$t6n$1@opal.icpnet.pl> <h7lapf$f5f$2@news.interia.pl>
    <h7lriv$1nl4$1@opal.icpnet.pl> <h7m0tr$d1t$1@news.onet.pl>
    <h7m2a8$1v5b$1@opal.icpnet.pl> <h7m2oc$hpj$1@news.onet.pl>

    Mithos pisze:

    > Dla mnie człowiek z klasy średniej to taki którego stać na nowe auto,
    > własne, dobrze wyposażone (40 calowy LCD to standard, a nie luksus)
    > mieszkanie (przez mieszkanie nie mam na myśli 30 metrowego "apartamentu"
    > na Tarchominie, który w kredycie na 35 lat kosztuje 1/2 miesięcznego
    > dochodu), zagraniczne wakacje, markowe ubrania, jakieś towary z gatunku
    > luksusowych (perfumy, galanteria i dodatki, zegarki itp.).
    >
    > W Polsce taka osoba to bogacz.

    W Paryżu ktoś kto mieszka w dobrej dzielnicy w ponad 30 metrowym
    mieszkaniu też średnio zalicza się do średnich. I tak samo ludzie biorą
    hipoteki na 30 lat na mieszkanie (albo mieszkają na odpowiedniku
    Tarchomina, oczywiście zachowując pewne proporcje ;)

    > Znam realia w Holandii. I znam właśnie takich emerytów.

    Widzisz, osobiście poznane osoby siłą rzeczy nie reprezentują
    "przeciętnej" czy "średniej". Jeśli jesteś osobą z określonego social
    background siłą rzeczy obracasz się w takich kręgach. Ergo będąc
    niegłupią osobą zarabiającą powyżej średniej najprawdopodobniej trafiasz
    podczas wizyt za granicą na osoby na podobnym poziomie i stąd taka Twoja
    percepcja standardu życia. Natomiast nie odpowiedziałeś mi na pytanie:
    czy uważasz, że za 1,2K euro mieszkając w większym mieście europy
    zachodniej emeryt jest w stanie pozwolić sobie na wakacje kosztujące
    powiedzmy 1K euro i zmianę co 5-6 lat samochodu na nowy (20K euro)?

    > Trzeba mieć z czego oszczędzać. Jeżeli w Polsce średnia miesięczna
    > pensja to 400-500 Euro (w zależności od kursów) to nie ma z czego
    > oszczędzać.
    >
    > W Polsce ile wynosi średnia emerytura ? 200 ? 300 ? Euro brutto ? Jak to
    > się ma do tych 1282 ? A ceny mamy DOKŁADNIE takie same.

    Nie ma co udawać, że w Polsce jest lepiej bo nie jest. To oczywiste. Ale
    gloryfikowanie życia na zachodzie bez znajomości tamtejszych realiów to
    trochę jak opowiadanie, że w ameryce to pieniądze na ulicy leżą.

    Ceny dokładnie takie same? Nie żartuj. Owszem *niektórych* produktów
    tak. RTV, AGD, wycieczki zagraniczne, samochody kosztują w całej europie
    podobnie (nie biorąc pod uwagę podatków).
    W większości budżetów domowych największym wydatkiem jest mieszkanie i
    tutaj różnice są kolosalne. Jeśli naprawdę twierdzisz, że nie są to
    bardzo proszę wskaż mi możliwość zamiany mojego 40 metrowego mieszkania
    na podobnej wielkości w Paryżu bez dopłaty. Wyprowadzę się z chęcią w
    kilka dni ;)
    Nie powiesz mi chyba, że wynajem 20-kilku metrowej klitki na poddaszu w
    Warszawie kosztuje równowartość 900 euro. Opłata za miejsce postojowe
    dla samochodu w dzielnicy mieszkalnej w Warszawie też nie kosztuje chyba
    200-300 euro, nie? Obiad w restauracji typu casual dinning w Polsce jak
    pamiętam raczej nie kosztuje 15-20 euro tylko w okolicach połowy tej
    kwoty. A bilet na KM w dużym mieście w Polsce raczej nie kosztuje
    równowartości 1,60euro.

    --
    MP