  • Data: 2009-09-02 15:56:58
    Temat: Re: ujemne oprocentowanie depozytow (Szwecja)
    Od: "Valdi.Pavlack" <V...@P...NOspam.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "marco" news:h7m2a8$1v5b$1@opal.icpnet.pl

    > Widocznie znasz bardzo ciekawą średnią emeryta w starej unii. Oczywiście
    > jest w stanie - pod warunkiem, że przez przynajmniej pół życia
    > samodzielnie oszczędzał dodatkowo na swoją przyszłą emeryturę. I wiesz w
    > Polsce też masz taką możliwość, a każdy kto myśli, że z obowiązkowych
    > składek za 50 lat będzie żyć na poziomie wakacji zagranicznych i
    > samochodu średniej klasy zmienianego co kilka lat jest przepraszam za
    > brutalność idiotą.

    Wszystko pięknie - łatwo się to pisze (sam bije się w pierść) z perspektywy
    osoby, która większość życia spędziła bądź spędza po za granicami kraju.
    Niestety w PL większość osób nie stać na dodatkowe odkładanie na emeryturę
    (nawet nie bawmy się w przytaczanie danych GUSu o średniej płacy, które z
    rzeczywistością mają niewiele wspólnego)

    > Żeby jeszcze zilustrować, aż pokusiłem się o odszukanie kilku danych
    > źródłowych (za 2007 rok).
    > Francja:
    > średnia emerytura brutto:
    > 1282 euro

    Przyjmijmy czysto hipotetycznie, że w chwili obecnej przeliczami EUR-PLN w
    stosunku 1:1 bez zmiany cen. Ile za śwoją średnio emeryturę kupi Polak ile
    Francuz. Odpowiedź jest chyba oczywista.

    > Jeśli wierzysz, że jest to kwota za którą da się żyć w mieście w europie
    > zachodniej, jeździć na zagraniczne wakacje i kupować nowego Volkswagena
    > za 20 tysięcy euro to szczerze gratuluje umiejętności oszczędzania i
    > racjonalnego gospodarowania środkami.

    Berlin, Hamburg - za taką kasę z powodzeniem się utrzymasz i jeszcze
    odłożysz. Dodatkowo jak dzielisz mieszkanie ze znajomymi to masz jeszcze
    łatwiej. Piszę to jako osoba, której znajomi zarabiają podobne pieniądze
    (+/- 100 - 200 euro) i żyją na bardzo przyzwoitym poziomie - oczywiście to
    kwestia względna jak kto postrzega przyzwoity poziom życia.
    A co do samochodu - to czy nowa bryka jest niezbędna do życia jeżeli za o
    wiele mniejsze pieniądze można sobie kupić używany powóz, a na co dzień
    korzystać ze zbiorkomu?