  • Data: 2009-09-02 14:59:58
    Temat: Re: ujemne oprocentowanie depozytow (Szwecja)
    Od: marco <u...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

    Mithos pisze:

    > Miałem na myśli szkolnictwo wyższe. Najlepsza uczelnia w Polsce jest w
    > której setce uczelni światowych ?

    Ok szkolnictwo wyższe nam nie wyszło. Z drugiej strony ile jest naprawdę
    dobrych uczelni wyższych w krajach europejskich? W znanym mi kręgu
    krajów francuskojęzycznych jestem wstanie doliczyć się 3. Reszta to
    mizeria i często poziom znacząco niższy niż w Polsce. Niestety braku
    tradycji, wieloletniej historii przyciągania talentów i paranoidalnego
    podziału prywatne-państwowe w szkolnictwie wyższym w polsce nie da się
    zasypać w krótkim czasie. Niestety trzeba też boleć nad faktem, że tak
    mało jest czynione, żeby ten stan zmniejszyć a wydatki na ten cel
    stanowią tak małą wartość PKB kraju.

    > Zobacz za ile sprzedano Pekao, a ile jest teraz warte PKO BP.

    Nadal wydaje mi się, że dylemat był raczej z serii: albo nie wydajemy
    nowych licencji na działalność bankową i promujemy przejmowanie małych
    polskich banków, które były wtedy źle zarządzane i z ogromną ilością
    zagrożonych kredytów albo ratujemy je za własne pieniądze (czytaj:
    zabierając pewnym głośnym grupom społecznym). I jak wyglądałby nasz
    sektor bankowy bez dokapitalizowania przez zagranicznych inwestorów. Nie
    wydaje mi się, żeby była możliwa odpowiedź w kategoriach jednoznacznych:
    złodziejstwo/dobry krok. Na pewno popełniono wiele błedów, na pewno nad
    czym należy ubolewać wiele transakcji było zawartych przy pewnym mniej
    lub bardziej ordynarnym naruszeniu prawa czy dobrych obyczajów, ale
    zobacz, że po 20 latach funkcjonowania gospodarki rynkowej mamy sprawny,
    względnie nowoczesny i budzący zaufanie system bankowy startując defacto
    od absolutnego zera.

    > Problem w tym, że tego opóźnienia nigdy nie nadrobimy, bo obecnie mamy
    > BARDZO mocno ograniczone możliwości stanowienia o sobie (vide RPP,
    > której działania nijak się mają do działań banków).

    Czy działania innych banków centralnych mają dużo większe przełożenie?
    Zobacz na temat tego wątku - jak *drastyczne* czy jak kto woli
    dramatyczne decyzje podejmuje szwedzki Riksbank by wpłynąć na działania
    banków komercyjnych.

    --
    MP